Frokostmøte: Verdensøkonomi og grønn varehandel!

12.02.2022

En av Norges mest kjente økonomer, Jan Ludvig Andreassen i Eika Gruppen kommer til Sandefjord 3. mars og gir oss et innblikk i verdensøkonomien. Varehandelen er midt i det grønne skiftet. Espen Karlsen, administrerende direktør i Jernia tar oss med på deres bærekraftsreise.

Pandemien har gjort verdensøkonomien mer uforutsigbar. Sentralbankene satte rentene til null og trykte penger for å stimulere det kraftige fallet. Nå er rentene på vei opp og prisene stiger. Hva betyr det i makro- og mikroperspektiv?

Jernia har tatt store grep for å gjøre butikkjeden mer klimavennlig. Engangsprodukter er fy, og tydelige krav stilles til leverandørene. Leie av produkter og reparasjon har blitt en del av Jernias tilbud til kundene.

Program:

Registrering, frokost og mingling fra kl 07.30. Faglig program starter kl 08.00.

Du får høre:

Jan Ludvig Andreassen er sjeføkonom i Eika Gruppen med hovedansvar for overvåking av makroøkonomi i inn og utland. Han er opptatt av de lange linjer og liker en god debatt. De siste 20 årene har han jobbet med makroøkonomiske analyser iblant annet DnB, Alfred Berg og Norges Bank.

Jan Ludvig Andreassen er en aktiv debattdeltaker i aviser og på TV – hvor han kommenterer den løpende økonomiske utviklingen. Han er utdannet samfunnsøkonom fra Universitetet i Oslo.

Espen Karlsen er utdannet kokk, og har i tillegg studert kjøkken- restaurantledelse og hotelladministrasjon ved Norsk hotellhøgskole i Stavanger. Han jobbet i 15 år for Nordic Choice som nordisk salgsdirektør, og som hotelldirektør ved blant annet Farris Bad og The Thief. Fra 2013 til 2017 ledet han Raise Gruppen, som eier og driver tre frisørkjeder med 150 frisørsalonger i Norge og Sverige under merkenavnene Nikita, SaySo og Headmaster.

Espen har ledet Jernia siden april 2017, med stort fokus på kundetilfredshet. Han er overbevist om at varehandelen er nødt til å bidra aktivt til den grønne omstillingen. Han leder Jernia mot å kunne operere innen en sirkulær forretningsmodell. Dette innebærer å leie ut verktøy i stedet for å selge dem, tilby omfattende reparasjonstjenester, og finne måter å resirkulere materialer og komponenter når de når slutten av sin levetid. Under Espens ledelse har Jernia klare mål om å selge varer som varer, og bidra til et skifte fra bruk-og-kast-samfunnet til ta-vare-på samfunnet.

Dagens vertskap:

Avmelding:
Det er kostnadsfritt å delta på frokostmøtet for våre medlemmer. Avmelding må skje senest kl 15.00 dagen før på post@sandefjordnaringsforening.no, slik at plassen kan frigjøres for andre som ønsker å delta. Ved senere avmeldinger vil det påløpe et gebyr på kr 200,- som dekker kostnader for servering.

Tilbake Lyst til å bli medlem?