Foto: Fra venstre: Steinar Aune, Agnar Kamfjord, Lasse Mørk-Andersen og Silje Horntvedt
What does the Fox say?
08.02.2024
Vi gjør det «The Foxway».
Det er ikke Ylvis-brødrene vi har vært og besøkt, men det multinasjonale IT-selskapet Foxway, som har en misjon om å muliggjøre bærekraftig IT for alle.
Eventyret startet i en garasje i Skien i 1997. I dag er det 1600 medarbeidere i Foxway-gruppen, og vi møter en brennende engasjert gjeng i innbydende lokaler på Fokserød. På kontoret i Sandefjord jobber det 94 personer som ønsker å påvirke samfunnet og kundene til å gjøre mer bærekraftige IT-valg og sette sirkulære IT-tjenester høyt på agendaen. De leverer til hele verden, og har navn som Nokia og TechnipFMC på kundelisten.
Ledende bærekraftsaktør i Europa
Foxway tilbyr sine partnere og kunder sirkulære tjenester som hjelper dem å håndtere mobiler, PC-er og annet IT-utstyr på en både kostnadseffektiv og mer miljøvennlig måte. Blant kasser med kabler, PC-er, mobiler og annen elektronikk, finner vi Steinar Aune, President of CWS Business Area, som var med å starte Foxway-eventyret.
- Alle snakker om bærekraft, men vi opplever at det er mye «greenwashing». For oss er det viktig å få ut budskapet om hva som virkelig er bærekraftig, og hjelpe kundene på veien mot mer bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller. Målet vårt er å klare å få kundene til å ta bedre innkjøpsvalg, og vi hjelper bedrifter, offentlig sektor og forhandlere av elektronikk å bli mer sirkulære i sin tenkning og handling.
Dette innebærer å tilrettelegge for at elektronikk blir brukt i flere sykluser. En PC skal kunne leve i ti år, ikke hos samme bruker, men i flere sykluser hos ulike brukere med ulike behov.
Den største konkurrenten er skuffen
Det er dessverre mye elektronisk utstyr som burde vært gjenbrukt som går på søppeldynga. I tillegg er skuffer og skap rundt omkring i både hjem og hos bedrifter en stor syndebukk. Alt for mye høyst brukbart elektronisk utstyr blir liggende glemt, og ikke tatt frem igjen før det er for sent å gi det videre liv. Internasjonalt er det stadig flere som får tilgang til den digitale økonomien, så utfordringen med e-avfall bare fortsette å vokse.
- Det er viktig at vi blir mer bevisste, og både kjøper mindre og bruker ting lengre. Og ikke minst at vi får produktene inn i sirkulasjon. Vi har en misjon om å muliggjøre bærekraftig IT for alle. Vi vil vise hvordan det er lønnsomt for våre kunder å omfavne de løsningen som har lengst levetid.
Eksplosiv vekst
Selskapet opplever en voldsom utvikling, med en organisk vekst på 98 % fra 2021 til 2022, veksten fortsatte i 2023 i et marked som har falt dramatisk.
- Vi har høye ambisjoner, og ønsker alltid å vokse mer. Vi skal fortsette den organiske veksten, og jobbe videre for å få ut det viktige budskapet.
Steinar kan fortelle at de opplever god tilgang på arbeidskraft. De er 16 ulike nasjonaliteter på kontoret i Sandefjord, og de har høyt fokus på kulturbygging internt i selskapet. De er også stolte av at de har 45 % kvinneandel, noe som er veldig høyt i en ellers mannsdominert bransje.
Og selvsagt etterlever også de ansatte i Foxway fokuset på å ta ansvar for et mer bærekraftig samfunn. Her skal ingen kjøre fossilt i jobbsammenheng og brukt utstyr er en selvfølge på kontorene – både elektronikk og møblement. Innenfor veggene hos Foxway gjør de det «the foxway». Mye tyder på at «the foxway» er «the right way».