Skal bli Skandinavias feteste teknologibedrift
22.03.2025
Med hovedkontor i Sandefjord og samfunnskritiske prosesser på agendaen, jobber Guard for å skape teknologi som effektiviserer industrielle prosesser og redder miljøet. Nå ønsker de å bli enda mer synlige – ikke minst for å tiltrekke seg flere kolleger.
Vi har vært på besøk i de lekre lokalene på Kullerød, der CEO & CTO Jan-Terje Sørlie og markedsansvarlig Bettina Holberg Skjeggerud tok oss imot med åpne armer og stort engasjement for teknologi, mennesker og miljø.
Skaper teknologi som faktisk utgjør en forskjell
- Vi har et mål om å bli Skandinavias feteste teknologibedrift. Det tør vi si høyt, og når vi sier noe, har vi en tendens til å få det til å skje, sier Jan-Terje med et smil – men også med stor grad av realisme.
Jan-Terje ble hentet inn som CEO i selskapet bare 30 år gammel. Med sin dype forståelse for både teknologi og ledelse har han vært sentral i å snu Guard fra et selskap i motbakke til en fremgangsrik aktør med en tydelig retning og store ambisjoner.
- For oss handler teknologi om langt mer enn gimmicker og innovasjon for innovasjonens skyld. Det handler om reell verdiskapning, miljøgevinster og å holde samfunnskritiske prosesser i gang, forteller han.
Guard er en uavhengig leverandør av industriell automasjon, systemintegrasjon og cybersikkerhet. Selskapet sørger for at fysiske prosesser som vann- og avløpshåndtering, fjernvarme, næringsmiddelproduksjon og farmasøytisk industri fungerer – sikkert og effektivt.
- Vi jobber stadig mer med datadrevet verdiskaping, og bruker kunstig intelligens til å fatte mer informerte beslutninger enn mennesker klarer alene. Dette bidrar til at kommuner og industrikunder kan redusere sitt ressurs- og energiforbruk, forklarer de.
Et fremtidssikkert verdivalg
Guard opplever at de treffer godt hos yngre generasjoner som er opptatt av at arbeid skal være meningsfullt – ikke bare lønnsomt.
- Gen Z er gjerne mer opptatt av etikk og moral enn økonomi. For oss er det perfekt, for teknologien vi utvikler blir direkte omsatt til miljøbesparelser. Vi hjelper faktisk samfunnet med å løse reelle utfordringer, sier Bettina.
For Guard handler merkevarebygging nettopp om å sette søkelyset på utfordringene samfunnet står overfor, og vise hvordan teknologi kan være med på å løse dem. Derfor satser de blant annet på podcast med folkeopplysning, hvor de gir innblikk i hvordan ting folk flest tar for gitt – som rent vann og stabil strøm – faktisk fungerer.
Et av Sandefjords største teknologimiljøer
Med røtter tilbake til 1982 har Guard vokst til å bli en betydelig arbeidsplass i Sandefjord. Selskapet har i dag rundt 150 ansatte i Norge med avdelingskontorer i Arendal, Stavanger, Bergen, Trondheim og Langhus. I Sverige har de fem avdelingskontorer og jakter stadig nye oppkjøp for å vokse ytterligere i flere land. Likevel er det hovedkontoret i Sandefjord som er hjertet i virksomheten – og det er ikke tilfeldig.
- Det skjer mye i Oslo, men vi har aldri ønsket å flytte. Fornøyde ansatte har langsiktig relasjon til arbeidsgiver i denne regionen. Vi finner også en unik kombinasjon av praktisk forståelse og teknologisk kompetanse her, og det verdsetter vi veldig høyt, sier Jan-Terje.
Med nærhet til både store industrikunder og et lokalmiljø som byr på høy trivsel, mener Guard at Sandefjord er den perfekte basen for videre vekst.
Jakten på flere teknologer – og flere kvinner
Guard har allerede en markedsandel på 40 % innen vann og avløp i Norge, og selskapet har kontinuerlig behov for flere teknologer – særlig folk med kompetanse innen operasjonell teknologi.
- Vi søker alltid etter positive mennesker som vil bidra med å løse samfunnskritiske oppgaver. Kommer de rette og banker på døren her, er det alltid plass, sier han.
Guard jobber også aktivt for å få flere kvinner inn i teknologibransjen. Dette er en nokså mannsdominert sektor, og å øke teknologiinteressen blant jenter fra tidlig alder er et viktig steg i riktig retning. Tett samarbeid med utdanningsinstitusjoner er et sentralt virkemiddel for å få til dette.
Trivsel og trygghet
Med lav turnover og mange som vender tilbake dersom de har testet noe annet, har Guard bygget en kultur preget av nysgjerrighet, kreativitet og pålitelighet – både i fag og fellesskap.
- Vi mener vi kan tilby markedets sikreste arbeidsplass. Tjenestene vi leverer er samfunnskritiske, og behovet vil alltid være der så lenge vi forblir markedets mest fremoverlente aktør, sier Jan-Terje.
For Guard handler det også om å skape et sted hvor folk trives over tid. Flat organisasjon og et konstruktivt arbeidsmiljø hvor vi gledelig deler informasjon er noen av suksesskriteriene.
- Dette er en kunnskapsbasert bedrift, og alle er innstilt på å være behjelpelige overfor hverandre. Vi tar arbeidsgivers omsorgsplikt på alvor og måler blant annet medarbeidertilfredsheten hver andre uke. Her skal folk glede seg til å gå på jobb, sier Jan-Terje før han avslutter med en oppfordring til alle:
- Det er viktig å ikke glemme barnet i seg. Å være nysgjerrig, stille spørsmål ved det etablerte og dele kunnskap med hverandre. Det er sånn vi utvikler oss – både som mennesker og som selskap.