Sandefjord i Norges-toppen på Miljøfyrtårn

Denne uken delte ordfører Bjørn Ole Gleditsch ut Miljøfyrtårnsertifikat til Sandefjord Næringsforening.

- Vi er opptatt av å legge til rette for et konkurransekraftig næringsliv, sier Ingebjørg Tollnes som er daglig leder i Sandefjord Næringsforening. Som en av de første næringsforeningene i Norge tilbyr vi nå gruppesertifisering i Miljøfyrtårn. Denne høsten gjennomfører sju Sandefjordsbedrifter sertifisering i en felles prosess, og tilbakemeldingene vi får er svært gode. I januar er planen å starte opp pulje 2.

Ordfører Bjørn Ole Gleditsch har delt ut nærmere 200 Miljøfyrtårnsertifikater, og flere skal det bli. – Sandefjord ligger langt fremme på dette området. Vi har flere Miljøfyrtårnsertifisert bedrifter pr. innbygger enn noen annen norsk kommune, så dette er et solid kvalitetsstempel på næringslivet vårt. Det handler om å gå foran som et godt eksempel, sier Gleditsch.

- Det er fint å jobbe mot felles mål og vi ønsker at Sandefjord klatrer høyere opp på listen, fortsetter Tollnes. Sandefjord kommune har ambisiøse klimamål, og skal innen 2030 redusere klimautslippene med 40 prosent. For å klare dette, må både næringsliv og vi som bor her bidra.

- Mange stiller miljøkrav når de skal velge leverandører, og stadig oftere er miljøsertifisering et kriterium for å bli valgt. Det handler ikke bare om miljøtiltak, det dreier seg også om HMS og profesjonalisering av egen virksomhet gjennom dokumentasjon og bevisstgjøring. Mange har mye på plass, men mangler kanskje en god struktur. Dette bidrar sertifiseringen til, sier Ingebjørg Tollnes.

– Flere og flere innser at de må ordne dette hvis de skal være interessante for andre parter i næringslivet og henge med i svingene. Det er veldig positivt, og gjør næringslivet vårt konkurransedyktig, sier ordføreren. Vi tenker jo stort i Sandefjord, og det innebærer blant annet å legge opp til fremtidsrettede arbeidsplasser med livets rett, avslutter ordføreren.