Foto: Fjordkraft/Sandefjord Næringsforening
Norges ledende strømleverandør!
01.12.2024
Fjordkraft ble etablert i 2001 som et resultat av sammenslåingen av strømvirksomhetene til BKK og Skagerak Energi. Statkraft var også på eiersiden. I dag er selskapet Norges ledende strømleverandører og tilbyr i tillegg mobilabonnement og moderne energiløsninger.
I Sandefjord har Fjordkraft 35 medarbeidere lokalisert på Østre Kullerød. Disse jobber mot bedriftsmarkedet og med kundeservice i privatmarkedet. Vi dro på besøk og tok en prat med Anna Skobba, teamleder for kundeservice, og Jeanne Tjomsland, konserndirektør for medarbeidere, kultur og kommunikasjon. Begge har vært en del av selskapet i hele 22 år.
- De fleste kjenner den «oransje logoen» og Fjordkraft, forteller Jeanne Tjomsland. Vi har utviklet oss fra Fjordkraft til å bli Elmera Group med 12 datterselskaper fordelt på Norge, Sverige og Finland. Fjordkraft Holding ble børsnotert i 2018 og skiftet senere navn til Elmera Group for å unngå sammenblanding med datterselskapet. Konsernet samlet har en million kunder, 460 medarbeidere og omsatte for 18 milliarder i 2023. Omsetningen vår påvirkes av strømprisene og året før var den på 23 milliarder.
Fjordkraft er først og fremst kjent som strømleverandør. En fundamental rolle som aggregerer og anmelder presist forbruksvolum, finansierer strømkjøp daglig, tilbyr prissikring, fakturer og innfordrer, samt ivaretar den daglige dialogen med kundene.
App = fornøyde kunder
Som Norges største innkjøper av strøm, bestilles daglig strømvolum til kundene basert på vær og prognoser. På kontoret i Bergen teller IT-avdelingen 55 medarbeidere og spiller en sentral rolle i utviklingen av digitale tjenester.
- Fjordkraft-appen brukes av 25 strømselskaper og har 550 000 brukere i Norge alene, fortsetter Jeanne Tjomsland. De mest fornøyde kundene er de som aktivt bruker appen. De sidene flest benytter er spotpris og strømforbruk. Enkelhet er viktig for kundetilfredsheten og interessen for strøm har økt betraktelig med økte strømpriser. Nå skal vi utvikle appen for det svenske og finske markedet.
Fra strøm til mobil
I 2017 så Fjordkraft Mobil dagens lys. I dag eies selskapet av Fjordkraft (61 %) og Telia Norge (39 %) og har 114 000 mobilkunder.
- Vi sikrer lojalitetseffekten på tvers av strøm og mobil, sier Anna Skobba som leder teamservice. Daglig håndterer vi et betydelig antall henvendelser og kundetilfredsheten er høy. Vi er opptatt av god tilgjengelighet og er stolte av å ha bransjens beste svartid i disse dager. Når strømprisene var på sitt høyeste, hadde vi en enorm pågang. Da er kompetente medarbeidere som gir kundene gode og relevante svar avgjørende.
God kultur på agendaen
I en bransje som ofte møter utfordringer knyttet til kontroverser rundt vindkraft og utenlandskabler, blir satsingen på internkultur ekstra viktig.
- Vi legger stor vekt på trivsel og fellesskap, og ser verdien av de små, hverdagslige tiltakene som skaper arbeidsglede. Hvert år samles alle ansatte i Bergen til en kombinasjon av faglig påfyll og sosial markering. Gjennom løftebasert ledelse skapes en kultur der lederne deler sine visjoner og strategier, samtidig som kulturuker og mindre sosiale arrangementer styrker det inkluderende arbeidsmiljøet, avslutter Jeanne Tjomsland.