Mestere på å «digitalisere pappesker»
26.10.2024
I en bransje preget av store aktører og komplekse prosesser, har Sandefjordsbaserte Draga AS skilt seg ut som en smidig og innovativ aktør. Med en unik kombinasjon av IT- og ingeniørkompetanse har selskapet utviklet seg til å bli en ettertraktet partner for noen av de største aktørene innen olje, gass og tungindustri. Ambisjonen er å transformere denne sektoren og bidra til økt effektivitet og digitalisering.
Vi tok turen til Kullerød, for å møte to av selskapets grunnleggere, CEO Ken Lie-Haugen og CIO Tonia Pedersen. Allerede ved inngangen blir vi møtt av synlig bevis på selskapets suksess; maleriet Draga fikk da de vant Tenk stort-prisen i 2021 og ble utropt til den bedriften i Sandefjord som er best på mangfold og inkludering.
- Mangfold og inkludering på arbeidsplassen ligger i ryggmargen her, forteller Ken. Vi samarbeider tett med Get Academy, Globale Sandefjord, og NAV for å gi flere mulighet til å komme ut i jobb. Det er viktig for oss å rekruttere ansatte basert på kvalifikasjoner, fremfor kjønn eller bakgrunn.
Oppstart og bakgrunn
Draga ble etablert i 2015, av erfarne IT- og ingeniørspesialister med bakgrunn fra olje- og gassindustrien. Selskapet vokste fram i kjølvannet av tapte kontrakter i oljebransjen under nedgangen i 2014, og startet med et lite team som tilbød konsulenttjenester fra en gymsal på Forus i Stavanger. De etablerte seg raskt som spesialister på tekniske systemer, og har siden oppstarten vokst jevnt og trutt. Selskapets styrke fra dag én har vært den sjeldne kombinasjonen av IT- og ingeniørkompetanse. I motsetning til mange konkurrenter, som gjerne spesialiserer seg på én av disse områdene, har Draga hatt muligheten til å jobbe smart og effektivt ved å bruke sin tverrfaglige ekspertise.
- Ved å kombinere IT- og ingeniørkunnskap på en måte ingen andre gjør, kan vi konkurrere med langt større aktører ved å bruke færre ressurser smartere. Dette er vår viktigste suksessfaktor og har hjulpet oss å vokse i et tøft marked.
I dag har selskapet 34 ansatte fordelt på 3 lokasjoner. 10 personer sitter i Sandefjord, 10 i Stavanger og 14 er lokalisert i Thailand.
Vekst og ambisjoner
Draga spesialiserer seg på datahåndtering, digitalisering og prosjektstøtte, og tilbyr tjenester som konsulentvirksomhet, operasjonell støtte og datakonvertering. Selskapet opererer primært i Europa, men nå er blikket rettet videre østover.
- Vi har ambisiøse planer for vekst, og skal være en ledende aktør innenfor digitalisering av dokumenter for olje- og gasselskapet. Vi har som mål å bli en stor aktør i Asia, og utvide til nye markeder som Australia. Drømmen er jo å se Draga-skilt over hele verden, på samme måte som vi ser Jotun-skilt «overalt» når vi er ute og reiser, smiler Ken.
Digital transformasjon i olje og gass
Draga har posisjonert seg som en nøkkelspiller innen digital transformasjon i olje- og gassindustrien. Selskapet tilbyr tjenester som hjelper kunder med å digitalisere dokumenter, indeksere og gjøre dataene søkbare. Dette gir kundene mulighet til å bruke dataene mer effektivt og koble dem sammen på nye måter.
- Det er etter scanning at vi gjør magien, sier Tonia. Vi gjør informasjon fra papirdokumenter om til søkbar og brukbar digital data. Dette gir kundene våre en helt ny måte å utnytte data på.
Med sitt fokus på effektivitet, digitalisering og tverrfaglig kompetanse er Draga godt rustet for fremtidens utfordringer, både i Norge og på den globale scenen.