Foto: Bane Nor
Høringsuttalelse InterCity!
12.07.2023
Næringsalliansen Vestfold og Grenland representerer i sum over 1.800 virksomheter i Vestfold og Telemark. Næringsalliansens oppgave er blant annet å være felles talerør på vegne av næringslivet i Vestfold og Grenland i saker som er viktige for regionen. Et av de aller viktigste områdene for våre medlemmer er samferdsel og infrastruktur. Vi har i fellesskap sendt høringsinnspill av transportvirksomhetenes svar på NTP-oppdrag.
Vestfold og Grenland er et av de tettest befolkede områdene i landet samtidig som Vestfoldbanen er den grenen av intercity triangelet som har det høyeste passasjergrunnlaget, også når man ser på den ytre delen av InterCity-området. Skal Vestfold og Telemark lykkes som et fungerende felles bo- og arbeidsmarked må det utvikles et fremtidsrettet, effektivt og klimavennlig transportsystem. Den manglende viljen vi nå registrerer i forhold til å utvikle en moderne jernbane sør for Tønsberg er i den anledning svært urovekkende.
Vår region representerer et stort og mangfoldig næringsliv med store og innovative industriclustre, ledende virksomheter innen e-handel og engros, samt tunge logistikkaktører for å nevne noe. Havnene i Grenland og Larvik står for nær halvparten av godsmengde over havn i Oslofjorden. De er to av de største container/trailer-havnene i Norge. I 2022 hadde de cirka 20 % av containerne og rundt 45 % av godsvolumet på internasjonale ferger. Begge havnene er tilknyttet banenettet med operative havnespor. Våre havner er viktige transittstasjoner for allierte forsterkninger i et nytt nordisk sikkerhetspolitisk landskap. Jernbane og havnespor er helt avgjørende for fremføring av alliert hjelp.
Dette betyr at det i vårt område er en unik mulighet for å skape intermodalitet ved å overføre gods direkte mellom skip og tog. Dette vil kunne være et viktig bidrag for å nå nasjonale klimamål, og er også en form for miljøvennlig transportløsning som blir viktigere og viktigere for næringslivet. Dessverre konstaterer vi at dette perspektivet ikke er hensyntatt i jernbanevirksomhetenes vurderinger. Gods på bane er klimavennlig og bør prioriteres i langt større grad, også i vår region.
EUs pågående revidering av det transeuropeiske transportnettverket, TEN-T, hvor Utenlandskorridor U3 “Jyllandskorridoren” tas inn som en del av kjernenettet vil også bidra til å styrke grunnlaget for økte godsstrømmer gjennom Danmark til Sør-Østlandet. Dette vil kunne være av stor betydning for næringslivet i vårt område.
Basert på dette vil vi fremheve følgende:
- Arbeidet med å utvikle et konkurransedyktig jernbanetilbud for både gods og personer må̊ prioriteres i langt større grad enn det som nå er foreslått. Ambisjonen om full InterCity utbygging fram til Skien må̊ stå ved lag.
- Det må gjennomføres detaljplanlegging av ny InterCity trasé gjennom både Larvik og Sandefjord kommune i første periode av NTP. Midlene fremskaffes enten ved å øke den totale rammen for Nasjonal Transportplan 2025 – 2036, eller ved å omprioritere innenfor de planrammene som nå foreligger.
- Oppstart av utbygging av dobbeltspor på strekningen Stokke – Sandefjord må prioriteres i første periode av NTP.
- Det må startes opp et arbeid for å legge til rette for økt godstransport på jernbane til og fra havnene i regionen i tillegg til Kopstad-terminalen.
- Torp Sandefjord Lufthavn er viktig for næringslivet i hele regionen. Ny trase vest for Torp Sandefjord Lufthavn samt ny jernbanestasjon i gangavstand fra dagens flyplassterminal bør med i NTP.
- Togstopp i Skien sentrum. Et sentralt plassert togstopp gir god tilgjengelighet med tog, øker markedsgrunnlaget for Vestfoldbanen og er et godt grunnlag for by- og knutepunktutvikling. Dette vil bidra til at flere velger tog i regionen og at Grenland kan nå nullvekstmålet i personbiltrafikken.
- Forpliktende avtaler om helhetlig virkemiddelbruk mellom de offentlige aktørene er viktig for å nå mål om framkommelighet for næringstrafikken, byutvikling og klima. Satsing på avtaler med byområdene er en god måte å løse framtidens utfordringer på i en tid med mindre ressurser. Byområdet Grenland må komme i posisjon til å forhandle om byvekstavtale fra 2025, og tilskuddsordningen til de mindre byområdene (som Vestfoldbyen inngår i) må økes.
På vegne av Næringsalliansen i Vestfold og Grenland
Holmestrand Næringsforening
Horten Næringsforum
Tønsberg Næringsforening
Sandefjord Næringsforening
Larvik Næringsforening
Grenland Næringsforening