Foto: Pixbay / DDB
Digital anmeldelsesløsning for virksomheter
21.05.2025
Politiet har nå en heldigital anmeldelsesløsning for næringslivet. Den nye digitale løsningen er tilgjengelig på politiet.no. Du går inn på fanen "anmeldelse" og så på "anmelde for virksomhet". Løsningen gjelder anmeldelser på vegne av en virksomhet i kategoriene tyveri, skadeverk og innbrudd, men ytterligere kategorier vil legges til ettersom de blir klare. I løsningen identifiserer du deg med ID-porten.
Politiet ønsker nå at denne digitale løsningen blir benyttet framover. Dette er en forenkling i forhold til tidligere løsning, der anmeldelser på papir og epost måtte leveres eller sendes inn. Vi håper at det nå blir enklere å anmelde fortløpende og så raskt som mulig etter hendelsen, slik at anmeldelser ikke samles opp.
Det vil fortsatt være viktig at dere som anmelder gir gode beskrivelser av hendelsen når dere fyller ut det digitale skjemaet, fordi det da blir lettere for politiet å følge opp. Løsningen gir også mulighet til å laste opp video og bildefiler som vil være viktig for etterforskning og oppklaring av straffesaken. Vi oppfordrer dere derfor til å benytte denne muligheten.
Politidirektoratet har laget en veileder for den digitale løsningen som du finner HER.
Politiet oppfordrer virksomheter til å stille i konfliktråd
I den digitale løsningen vil du finne mulighet til å krysse av for å gi samtykke til at virksomheten er villig til å behandle saken i konfliktråd. Dette innebærer at Konfliktrådet kan ta kontakt for å gi mer informasjon. Politiet må prioritere sine ressurser, og mange saker i disse kategoriene blir henlagt. Dersom det foreligger samtykke kan politiet sende henlagte saker til konfliktrådsbehandling.
I en gjenopprettende prosess i konfliktrådet møter gjerningspersonen en representant for virksomheten som er berørt. Formålet med møtet er å gjenopprette skaden som er skjedd og å inngå en avtale som avslutter saken. Dette møtet er et viktig forebyggende tiltak, der gjerningspersonen må stå ansvarlig for handlingen. Dette har ofte større forebyggende effekt for den enkelte enn et forelegg.