Nyåpnet hovedkontor i Sandefjord
17.08.2024
Når EcoMobility skulle finne lokasjon til Norgeskontoret sitt, falt valget på Sandefjord. Beliggenhet, infrastruktur og en næringsvennlig kommune var avgjørende. I januar 2024 kunne de feire åpning av kontorene med sjøutsikt på Stub.
EcoMobility tilbyr profesjonell flåtestyring og GPS-sporing, noe som gir kundene oversikt og sparer tid. Vi har vært og besøkt gjengen fra EcoMobility, og de forteller at «kjøretøy-intelligens» ikke er noe nytt, men at de ligger et lite hestehode foran konkurrentene sine. Det skal vi grave litt mer i, men først til hvorfor valget falt på Sandefjord.
Heiakultur i Sandefjord
På hovedkontoret i Sandefjord jobber det 9 personer, mens EcoMobility totalt har 90 ansatte fordelt over flere land i Europa.
- Magefølelsen sa dette var det rette stedet, og Sandefjord passet oss perfekt. Her er det kort vei til både fly og ferje, imponerende tilrettelegging fra kommunen som gjør det enklere å starte opp her enn andre steder, og en by hvor det skjer mye. Jeg vil også si at heiakulturen er helt spesiell her, og vi sitter med inntrykket av at i Sandefjord vil man at andre skal lykkes. Det er Jørn Haga, markedsdirektør i EcoMobilty, som snakker varmt om mottakelsen i Sandefjord.
Fra skattefokus til verdifokus
Markedet for kjøretøy-intelligens har tradisjonelt fokusert på skattebesparelser gjennom elektroniske kjørebøker. Nå ønsker EcoMobility å flytte fokuset til verdikjeden og bærekraft.
- Det handler om å effektivisere bedriftene. Teknologien har eksistert lenge, men vi ønsker å bruke den til å hjelpe bedrifter å bli mer bærekraftige og lønnsomme. Ved riktig bruk kan denne teknologien være til stor nytte for selskaper i alle størrelser,
Som nevnt tilbyr EcoMobility GPS-tracking, men i realiteten er det mye mer. De tilbyr en rekke løsninger, og et system som eksempelvis gir informasjon om hvor mye drivstoff kjøretøyene bruker, hvor de befinner seg, hvor de ansatte bør kjøre for å være mest mulig effektive og i tide. Arbeidsutstyret kan også spores, og bedriftene varsles om en firmabil plutselig beveger seg på natten.
Forventer rask vekst
EcoMobility retter seg mot små og mellomstore bedrifter. Her ekskluderes ingen, og en kunde med 2 biler skal få like god service som en kunde med en stor flåte.
- Vi liker å jobbe med de mindre bedriftene, fordi resultatene ofte større hos de små bedriftene. Vi har nå over 70 000 abonnenter i Europa og ambisjonen er å vokse raskt gjennom fornøyde kunder. Vårt konkurransefortrinn er kundeservicen, og vi fungerer som rådgiver og partner for kundene våre. Ambisjonen er å være et mye større selskap om 2 år. Vi jobber veldig systematisk med kundene, for å få de til å lykkes. Det er viktig å sørge for at systemet er satt opp riktig, og påse at kundene får mest mulig verdi ut av det.
Elsker konkurranse
Konkurransen i bransjen er stor og varierer fra land til land. I Norge finnes det rundt 15 bedrifter i denne bransjen, mens i Frankrike er det hele 135.
- Det er mange konkurrenter i bildet, og konkurranse holder oss på tærne. Det er veldig motiverende å få være med å utvikle dette markedet. Det er stort potensiale, og aktørene spesialiserer seg i ulike retninger. Vi ser på oss selv som en totalleverandør, og er egentlig bare glad for all konkurransen. Den får oss til å holde oss våke.
Med fokus på hjemmemarkedet i Sandefjord, ønsker EcoMobility å hjelpe lokale selskaper å vokse ved å utnytte kjøretøy-intelligensen på best mulig måte.