• - Med mennesket i sentrum

• Olivenlunden 1830 er en gastronomisk spesialforretning for olivenolje, balsamico og kulinariske produkter fra Middelhavet.

• Vi er en ledende leverandør av tankløsninger for sikker lagring og transport av olje, drivstoff og kjemikalier.

Les magasinet vårt!

Mens vi venter på Krakow...

Nytt magasin, nye lokaler, nye arrangementer og nye reiseplaner; vi har ingen problemer med å fylle dagene denne høsten.

Vil samle netthandlerne i Sandefjord

Sandefjord og Vestfold spiller hovedrollen i Norges raskt voksende netthandelsindustri. Nå ønsker bransjen å samle kreftene.

Denne artikkelen sto først på trykk i vårt magasin iSandefjord.

Netthandel vokser kraftig over hele verden. Norge ligger langt fremme målt mot andre land, og sentralt i norsk sammenheng står Sandefjord.
– En oppsiktsvekkende stor andel av den nasjonale netthandelen går via et selskap med hovedkontor i Sandefjord, forteller markedssjef Stian M. Larsen i Fjellsport.
Selskapet er store på sports- og turutstyr og bekledning på nett.
– Jeg tror ikke det er noen byer i Norge som har mer erfaring på netthandel enn nettopp Sandefjord, og det er på høy tid at vi tar en tydelig posisjon: Sandefjord er Norges netthandelshovedstad, sier Larsen.

Skal finne retningen
Fjellsport er en av bedriftene som nå utreder et mulig samarbeid mellom lokale aktører som leverer til og/eller driver med netthandel.
Initiativtaker har vært Gurusoft. Selskapet har base på Torp IT og – i likhet med mange netthandelsaktører i Sandefjord – mange ansatte som har vært med siden starten. Det betyr tilbake til etableringen av selskaper som Santech og Komplett.
– Kunnskapsdeling er naturlig og viktig for oss i Gurusoft. Netthandelen og teknologien utvikler seg utrolig raskt, og vi ønsket nå et større fora der hele bransjen kunne komme sammen for å bygge nettverk og dele erfaringer. Det er mange som kan ha mye å lære av netthandelsbyen Sandefjord, sier salgs- og markedssjef Espen Jensen.
Sandefjord Næringsforening tar rollen som prosjektleder.
– Nettverket kan ta flere retninger. Det kan for eksempel bli en kompetanseklynge eller et utdanningstilbud. Det aller første vi gjør er å etablere «Netthandelsbyen Sandefjord» som begrep og arbeidsgruppe, forklarer daglig leder Marit S. Gogstad.

Vurderer Vestfold-fokus
Gruppen hadde sitt første møte i august, og nå skal målene for nettverket defineres.
Herunder kommer blant annet spørsmålet om hvem som skal være med. I første omgang er det fokus på Sandefjord, men det kan bli aktuelt å koble inn hele fylket.
– Når deltakerne i gruppen er kartlagt, vil vi samles for å finne ut hva vi ønsker å få ut av dette samarbeidet, forteller Gogstad.
Kommunikasjonssjef Ingebjørg Tollnes i Komplett peker på at det er flere utfordringer som fortjener økt fokus.
– Blant annet er det stort behov for å trekke digital kompetanse til Sandefjord. Dette kan bidra til å få flere flinke folk hit og synliggjøre karrieremulighetene, sier hun.
Aktørene ønsker å dele informasjon seg imellom. Et annet mål er å øke interessen for å investere i netthandel, samt etablere nye kunde- og leverandørrelasjoner.
Neste stopp blir et åpent møte i Sandefjord 2. november.
– Hvis du vil delta i utviklingen av dette, ønsker vi å høre fra deg, sier Gogstad, og fortsetter:
– Håpet er at vi etter dette står igjen med for eksempel tre konkrete temaer som vi kan jobbe videre med og bruke til å bestemme hva dette nettverket skal være.

Mer informasjon og påmelding finner du HER.

Bildetekst:

Flere netthandelsaktører fra Sandefjord jobber nå med å samle kreftene. Fra venstre: Terje Simonsen (Gurusoft), Espen Jensen (Gurusoft), Marit Sagen Gogstad (Sandefjord Næringsforening), Ingebjørg Tollnes (Komplett), Bjørn Lie (Multicase), Atle Bjurstedt (Gokstadakademiet) og Morten Fadum (Multicase). Foto: Henrik Sandvik

Les magasinet vårt!

Mens vi venter på Krakow...

Beist Burger & Bar

Hotel Kong Carl - Tilbud møtepakker