Unge gründerspirer og irrasjonelle investorer

Fullt hus, flinke elever og inspirerende innlegg sto på programmet på SVGS i dag – på det som var Marits siste frokostmøte som SNF-leder!

Det har blitt tradisjon for oss å ha frokostmøte på Sandefjord videregående skole samme dag som Ungdomsbedriftene på skolen har sin internmesse. Dette er noe vi er veldig glade for; det er viktig å vise fram mulighetene for de unge gründerspirene og støtte opp om læringen innen entreprenørskap.
Elevene hadde stands og presentasjoner og det var prisutdelinger i diverse kategorier, og flere SNF-ere bidro som dommere og jurymedlemmer; alt sammen er nyttig og moro å være med på.

Først var det frokost i kantinen etterfulgt av frokostmøte. Det var det mange som ville ha med seg; de 125 plassene ble revet bort og vi måtte sette opp venteliste.
Det var med andre ord trangt om plassen i auditoriet da Marit som vanlig åpnet med kort informasjon om hva vi i SNF har gjort siden sist.
Det som ikke var helt vanlig, var at Marit med dette takket for seg som møteleder; etter syv år og ganske nøyaktig 75 frokostmøter, var dette hennes aller siste. Vel blåst!

Dagens vertskap var Andebu Sparebank. Rådgiver Jon-Henrik Grindlia presenterte banken, og ga blant annet 5 tips for lønnsomhet og drift i bedrifter. HER finner du slidene hans.
Videre fikk vi besøk av ungdomsbedriften Bærekraftig Stil UB, som viste frem sitt bærekraftige hundehalsbånd Visicollar og presenterte bedriften på sjarmerende vis.
Deretter presenterte Atle Bjurstedt fagskolen Gokstad Akademiet, som åpner til høsten. Det er veldig positivt at vi får et slikt skoletilbud i Sandefjord, og du finner Atles presentasjon HER.

Etter pausen var det hovedforedragsholder Alexander Millers tur. Han har lang fartstid fra det norske aksjemarkedet, og jobber i dag som investeringsdirektør i Eika Kapitalforvaltning – gruppen Andebu Sparebank er en del av.
Temaet var psykologien i aksjemarkedet; hvorfor handler vi som vi gjør, hva styrer beslutningene våre, hvordan fungerer egentlig hjernen vår og hvorfor i all verden gjør mange gale og irrasjonelle valg?
Miller pekte på eksempler fra finansverden så vel som fra ekteskapet; det var både underholdende og lærerikt, og presentasjonen kan du se HER.

Til slutt bar det ut i aulaen igjen, der vi besøkte ungdomsbedriftenes stands og snakket med elevene. Flere SNF-medlemmer og andre representanter for det lokale næringslivet ble igjen som dommerpanel da ungdommene presenterte bedriftene sine; vi er veldig glade for at så mange av «våre» flinke folk bidrar til dette.

Bra jobbet alle sammen :-)

PS
Bildene er tatt av Øyvin Hansen (Andebu Sparebank) og oss i SNF.