Tenk stort-prisen 2020

Sandefjord kommune, PwC og vi i SNF skal nok en gang løfte fram lokale bedrifter som utmerker seg positivt. Temaet for Tenk stort-prisen 2020 er bærekraft, og du kan nominere din favoritt i dag.

Sandefjord / september 2020

Tenk stort-prisen ble delt ut for første gang i 2019. Tømrerbedriften NTS Bygg stakk av med utmerkelsen, for sitt arbeid med å skape arbeidsplasser for døve og hørselshemmede.

Sandefjord kommune, PwC og vi i SNF står bak prisen. Når vi nå går igang med en ny pris, er det bærekraft som er temaet.

– Vi ønsker å hedre en virksomhet i Sandefjord som har utmerket seg positivt, og som har forankret bærekraft i sin forretningsstrategi, sier daglig leder Ingebjørg Tollnes i Sandefjord Næringsforening.

– Det skjer mye positivt i det lokale næringslivet, og vi i PwC ønsker å løfte fram lokale bedrifter gjør noe bra. Denne prisen skaper engasjement, og vi gleder oss til å gjøre stas på noen som fortjener det, sier direktør Håkon Berge Kvam i PwC i Sandefjord.

Årets kategori er altså «Sandefjords mest bærekraftige bedrift». Fristen for å nominere kandidater er 1. november, og juryen – som akkurat som i fjor består av Anita Krohn Traaseth, Kristin Saga og Kjell Terje Ringdal – vil utrope vinneren på SNFs julefrokost 11. desember. Du kan nominere din favoritt ved å klikke på DENNE LINKEN

Valget av tema har vært naturlig for oss i SNF. Bærekraft er en rød tråd i mye av det vi gjør. Nasjonalt og internasjonalt ser vi at mange virksomheter har forankret et eller flere av FNs bærekraftsmål i sin forretningsstrategi. De rapporterer tallfestede resultater, og har satt seg tydelige mål. Fra samfunnet rundt oss – eiere, investorer, samarbeidspartnere, kunder og ansatte – kreves stadig oftere at bedriften har en tydelig bærekraftstrategi.

Lokalt er vi helt på høyden. Sandefjord kommune er en av få kommuner i Norge som bruker FNs bærekraftsmål i kommuneplanleggingen og har ambisjon å redusere klimautslippene med 40 prosent innen 2030. Sandefjord har dessuten flest Miljøfyrtårn-sertifiserte bedrifter i forhold til antall innbyggere (Norge). Det skaper konkurransekraft.

Men bærekraft handler om mer enn klima. Mange virksomheter jobber bevist med å redusere utenforskap, skape mangfold og inkludere. Med andre ord gjøre verden til et bedre sted for flere mennesker.

Vi gleder oss til å se nominasjonene og lese begrunnelsene. De fem finalekandidatene juryen lander på, vil bli presentert i Sandefjords Blad rett før julefrokosten finner sted. Start nominasjonene – vi gleder oss!