Grønt skifte og AS Norge til frokost

Ingen ringere enn Nordeas sjefanalytiker Thina Saltvedt og visesentralbanksjefene fra Norges Bank gjestet vårt frokostmøte i dag morges.

Høstens tredje SNF-frokostmøte fant sted på Torp konferansesenter i dag morges, og på menyen sto en grundig og interessant oppdatering om temperaturen i norsk økonomi.
Takk til alle fremmøtte SNF-ere; det er ikke hver dag vi har 200 gjester til frokost!
Aller først ut var Marit, som blant annet viste frem vårt rykende ferske magasin iSandefjord (husk å sjekke postkassen i morgen!) og minnet om at årets utgave av Hjem til jul går av stabelen 21. desember.
Mer info kommer – enn så lenge er det bare å holde av datoen!

Nordea var dagens vertskap, og Petter Øvrelid ga oss en kort innføring om bankens virksomhet i vår region.
Deretter gikk turen til Thina Saltvedt i Nordea Markets (du kan se presentasjonen hennes HER).
Den tidligere oljeanalytikeren har penset over til det grønne skiftet, som sjefanalytiker i meglerhusets sustainable finance-avdeling.
Saltvedt presenterte interessante og aktuelle betraktninger om energiforbruk og klimautvikling. På den ene siden har vi nye muligheter med bl.a. elbiler og vindkraft, mens ekstremvær byr på utfordringer på den andre siden - for å nevne noe.
Viktig lærepenge fra Saltvedt; dette er ikke spådommer om en fjern fremtid - dette skjer i dag!

Etter en kort pause med benstrekk, hei-på-deg og påfyll av kaffe, overtok visesentralbanksjef Jon Nicolaisen fra Norges Bank scenen.
Nicolaisen kommenterte temperaturen i økonomien og ga oss bakteppet som førte til Norges Banks nylige renteheving. Han var tydelig på at vi kan forvente flere rentehevinger, men det vil skje gradvis og over tid.
Til slutt holdt Norges Banks andre visesentralbanksjef, Egil Matsen, et innlegg om utviklingen i Oljefondet. Det ligger enorme verdier – og et like stort ansvar – i dette, og det var veldig interessant å se og høre Matsen fortelle hvordan arbeidet, investeringene og forvaltningen av oljeformuen faktisk foregår.

Presentasjonene til Nicolaisen og Matsen kan du se ved å klikke HER (linken fører til Norges Banks nettsider).

Takk igjen til alle dere som deltok i dag! Neste frokostmøte er på Park hotell 20. november, og vi gleder oss allerede til å bli bedre kjent med denne dyktige næringslivslederen

God helg hilsen Mona, Marit og Henrik

PS
Dagens møte kom i stand fordi Sandefjord Næringsforening er en del av Norges Banks regionale nettverk. Dette innebærer blant annet at vi bidrar med innspill til deres analyser om utviklingen i norsk økonomi, og altså at Norges Bank med jevne mellomrom kommer på besøk til oss.