Stor stas med storfrokost!

450 morgenfugler, topp stemning og gode foredragsholdere ga en strålende start på frokostmøteåret 2020 for oss i Sandefjord Næringsforening.

Storfrokostmøte på Hjertnes Kulturhus i januar har blitt en tradisjon. For fjerde gang åpnet vi et nytt SNF-frokostmøteår med Sandefjord kommune som vertskap, og det er utrolig inspirerende å se at så mange deltar!
Dagens tema var «Nye muligheter», og hele 480 påmeldte ble det denne gangen.
Dagens frokostmøte var dermed den største SNF-samlingen noensinne. Enkelte forfall var det naturligvis, men vi setter stor pris på det strålende oppmøtet, den gode stemningen og de hyggelige tilbakemeldingene :-)

Etter registrering, frokost og mingling i foajeen, bar det inn i storsalen. Ordstyrerne Marit Sagen Gogstad fra SNF og Anne Grethe Bakken fra Sandefjord kommune ønsket velkommen, før første foredragsholder gikk på; næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Storfint besøk, med andre ord, og næringsministeren var nesten på hjemmebane i dag.
Røe Isaksen er oppvokst i Porsgrunn, og presenterte muligheter og utfordringer for næringslivet anno 2020. Internasjonale konflikter preger også oss – på lik linje med ny teknologi, integreringsutfordringer, utenforskap og andre aspekter. (Grunnet bilderettigheter, har vi dessverre ikke anledning til å dele næringsministerens presentasjon).

Så kom vi helt hjem, nærmere bestemt til vår nærmeste samarbeidspartner. Ordfører Bjørn Ole Gleditsch fortalte om det første året med strategisk næringsplan i Sandefjord kommune. Rådmann Bjørn Gudbjørgsrud viste frem hvordan det egentlig står til – det er både positive trekk å glede seg over og forbedringspotensial å jobbe videre med – før næringssjef Jan Erik Hvidsten fortalte hvordan hans avdeling jobber. Her er våre prosjekter Gründeriet og Tenk stort, tenk Sandefjord sentrale. Du kan se presentasjonene til kommune-trioen HER.

– Dette virker mer som en rockekonsert, åpnet politisk direktør Mari Sundli Tveit fra NHO.
Hun refererte til Marits oppfordring til salen om å ønske foredragsholderne velkommen på scenen med stående applaus.
Mari tok oss innom lokal næringslivshistorie, grønne vekstbransjer og globale muligheter. HER kan du se presentasjonen hennes.

Deretter var det klart for et musikalsk pusterom. Lisa Camilla Støren på vokal og Sandar Kossvold Kolstad på klaver – til daglig på musikklinja på SVGS – underholdt på vakkert vis.

Etter underholdningsinnslaget, passet det fint å presentere vår påtroppende daglig leder. Vi gleder oss stort til Ingebjørg Tollnes blir med på laget, og i dag fikk vi vist henne fram for første gang.

Til slutt i hovedprogrammet var det duket for Maria Amelie, den russiskfødte journalisten som ble landskjent da hun kom til Norge som asylsøker i 2002. I dag snakket Maria om hvor viktig det er å satse på gründere med innvandrerbakgrunn, noe hun også har skrevet bok om, og du finner presentasjonen hennes HER.

Etter en pause med kaffepåfyll og benstrekk fikk gründerne på Gründeriet presentere seg. Vi nærmer oss 40 leietakere på gründerhuset vårt, og på dagens gründer-mingling var det 17 stykker som holdt hver sin korte pitch. Etterpå var det fritt fram for å hilse på gründerne, og det var veldig hyggelig at så mange satte av tid også til dette!

Helt til slutt; en stor takk til Eivinn Ueland i Sandefjord kommune, som har tatt mange av bildene her i oppsummeringen. Alt i alt ble dette en super storfrokost med positive mennesker, spennende foredrag og et flott lokale. Vi gleder oss allerede til de neste SNF-arrangementene – de finner du HER.