SNF tilbyr Miljøfyrtårn-sertifisering

Som en av de første næringsforeningene i Norge tilbyr nå Sandefjord Næringsforening gruppesertifisering i Miljøfyrtårn. Målet er å bidra til et enda mer konkurransekraftig næringsliv, og påmeldingsfrist er 1. oktober.

Sandefjord / 18. september 2020

Sandefjord kommune har ambisiøse klimamål, og skal innen 2030 redusere klimautslippene med 40 prosent.
– For å klare dette, må både næringsliv og vi som bor her bidra, sier Ingebjørg Tollnes, daglig leder i Sandefjord Næringsforening.
Ordfører Bjørn Ole Gleditsch har delt ut nærmere 200 miljøfyrtårnsertifikater, og flere skal det bli.
– Sandefjord ligger langt fremme på dette området. Vi har flere miljøfyrtårnsertifisert bedrifter pr. innbygger enn noen annen norsk kommune, så dette er et solid kvalitetsstempel på næringslivet vårt, sier Gleditsch.

Ordfører Bjørn Ole Gleditsch delte ut Miljøfyrtårn-beviset til Janne Øya Burgerhoudt og Bart Øya Burgerhoudt fra vår medlemsbedrift Point AS i august 2020. Foto: Eivinn Ueland / Sandefjord kommune

Miljøfyrtårn-sertifisering er viktig av mange årsaker. For den enkelte bedrift handler det om å sikre egen konkurransekraft. Mange stiller miljøkrav når de skal velge leverandører, og stadig oftere er en slik sertifisering et kriterium for å bli valgt.
– Vi ønsker å hjelpe flere bedrifter til å bli bærekraftige og profesjonalisere egen drift. Det handler også om å styrke eget omdømme. Vi er for øvrig kun få dager unna å bli sertifisert selv, sier Tollnes.
Denne prosessen har vært nyttig på mange områder.
– Vi driver Gründeriet hvor mange gründere har sin kontorplass, og ser at vi kan løse enkelte oppgaver smartere og mer kostnadseffektivt. Vi tar mer bevisste valg, og merker at vi løfter oss i en mer bærekraftig retning, forklarer SNF-lederen.

Det er flere fordeler ved å gjennomføre gruppesertifisering hos oss. For det første er det rimeligere. Som del av en gruppe får man dessuten gode diskusjonspartnere, men det viktigste er at man sikrer en god framdrift på sertifiseringsprosessen.
– Det er Miljøfyrtårn-konsulent Tom R. Gogstad, som til daglig jobber i vår medlemsbedrift Skagerak Consulting, som vil stå for selve gjennomføringen av programmet. Første pulje starter opp 13. oktober her på Gründeriet, og deltakerne vil være ferdig sertifisert i starten av 2021, forklarer Tollnes.

Ønsker du å vite mer? Du finner ytterligere informasjon og link til påmelding HER.