Sammen for Sandefjord – og Skagerak!

180 deltakere på vårt frokostmøte i dag morges fikk høre Jotun-sjef Morten Fons oppfordring om å støtte opp om byen, fotballaget og den internasjonale skolen.

Malingprodusenten Jotun er hjørnesteinsbedriften i Sandefjord, og det er ikke få idrettslag, korps og kulturaktører som har pingvinlogoen med seg i en eller annen form.

– Vi selger sannsynligvis ikke mer maling på slik støtte – dette handler om at vi ønsker å være med på å bygge en god by å bo i, sa konsernsjef Morten Fon.

– Det er viktig for å tiltrekke og beholde de flinke folkene vi behøver i Jotun, la han til.

Jotun-sjefen var hovedforedragsholder på SNFs frokostmøte på Skagerak Int. School tirsdag 17. september, og han benyttet anledningen til å dele ut både ris og ros:

– Det er veldig mye bra i Sandefjord, men vi kan være rimelig sutrete av og til også. La oss ta enda mer tak i det positive – her kan vi bli flinkere alle sammen!

Fra venstre Marit Sagen Gogstad (SNF), Jørgen Glittenberg (Skagerak Int. School), Einar Sissener (A/S Thor Dahl), Maja Adriaensen (Angels Challenge) og Morten Fon (Jotun). Foto: Kurt Andre Høyessen / Sandefjords Blad

Daglig leder Marit Sagen Gogstad i SNF ønsket velkommen – etter god frokost og hyggelig mingling. Det er høy aktivitet i foreningen, og medlemsantallet stiger jevnt og trutt på vei mot målet om 550 medlemsbedrifter innen julebordet 27. november.

Husk å foreslå din favoritt til den første utgaven av Tenk stort-prisen, og ikke glem å melde deg på Torpkonferansen 9. oktober – det gjør du HER!

Rektorene James Tester og Jørgen Glittenberg ga oss en rask gjennomgang av status for Skagerak Int. School. Skolen har 400 elever og 70 ansatte, og tilbyr et viktig alternativ for mange i Sandefjord og omegn. Presentasjonen til Skagerak-rektorene finner du HER.

Lederen for dagens vertskapsbedrift – Einar Sissener i A/S Thor Dahl – presenterte så sitt selskaps aktiviteter og prosjekter. Blå utsikt er tingen, ifølge Sissener, og det er vanskelig å være uenig i at det er viktig med et godt sted å bo og et godt sted å jobbe! Presentasjonen til A/S Thor Dahl-sjefen kan du se HER.

Dagens gründerpresentasjon ble holdt av Kim André Heggenes (bildet over) fra Goliath Systemer. Kim har vært tilknyttet Gründeriet lenge, og hans selskap utvikler en software-løsning for bygg- og anleggsbransjen. Her er samhandling, dialog og tillit nøkkelordene som skal bidra til mer effektive prosjekter. Spennende! HER finner du Kims presentasjon.

Goliath Systemer er en av 10 bedrifter i Vestfold som er plukket ut til å delta i Angels Challenge – et program som rulles ut i disse dager – og initiativtaker Maja Adriaensen holdt også et innlegg.

Hun fortalte om sin reise fra gründerskole i USA tilbake til et ikke-eksisterende norsk gründermiljø. Siden har Maja vært med på å bygge opp et økosystem for gründere, med møteplasser, kompetanseutvikling og erfaringsutveksling. Nå er det altså Angels Challenge som gjelder, og første samling skjer på Gründeriet torsdag 19. september. Du kan for øvrig se Majas presentasjon HER.

Etter kaffe- og benstrekkpausen var det Jotun-sjefens tur. Morten Fon er en god formidler med et viktig budskap; hvis Sandefjords næringsliv skal lykkes, må vi blant annet sørge for at byen vår et godt sted å bo.

En rask gjennomgang av Jotun aktiviteter ute og hjemme, viser tydelig hvilket internasjonalt kaliber det er over konsernet. Dette er også med på å gjøre Sandefjord til en internasjonal kommune, med mange nasjonaliteter og kulturer.

Her spiller en internasjonal skole en viktig rolle (blant annet sammen med vår egen flyplass, Torp Sandefjord lufthavn), og Skagerak er faktisk den eneste skolen i landet som tilbyr et engelskspråklig løp fra barnehage og helt ut videregående.

– Det har seg slik at Skagerak Int. School har økonomiske utfordringer. Dette handler om et norsk regelverk som ikke er lagt til rette for at friskoler på dette høye nivået kan drive forsvarlig, og det vil nå tas initiativ for å støtte opp om skolen og sørge for at den kan drive videre på en god måte. Skagerak er utrolig viktig for både Jotun og andre lokale bedrifter, og jeg oppfordrer alle i salen til å støtte opp om dette, oppfordret Jotun-sjefen.

Presentasjonen hans finner du HER.

Vi i SNF benytter anledningen til å oppfordre alle våre medlemmer om å støtte opp om det positive som skjer i Sandefjord. Alle kan vi bidra på en eller annen måte, og gjøre byen og kommunen vår til et enda bedre sted å bo, jobbe og drive næringsvirksomhet. Første mulighet kommer allerede i morgen; Sandefjord Fotball tar imot Strømmen onsdag 18. september kl. 18, og du er ønsket på Komplett Arena!