Rørende julefrokost på Park

250 SNF-medlemmer lo, gråt, minglet og jublet om hverandre på vår julefrokost i dag. Gratulerer til NTS Bygg som vinner av den aller første Tenk stort-prisen!

Nok en gang har vi i Sandefjord Næringsforening avsluttet frokostmøteåret med julefrokost på Park hotell. Hele 250 medlemmer stilte opp i dag morges; det er helt fantastisk, og vi er utrolig stolte av at så mange prioriterer våre samlinger i en travel førjulstid!
Stolthet var da også et av nøkkelordene i dag. Denne høsten har vi arrangert Tenk stort-prisen for første gang, og formålet var nettopp å skape entusiasme og stolthet rundt alt det positive som rører seg i det lokale næringslivet.
70 bedrifter har blitt nominert av «folket», og i dag kunne vi endelig utrope vinneren – sammen med våre samarbeidspartnere PwC, Sandefjord kommune og Sandefjords Blad.

Gratulerer så mye til NTS Bygg; håndverksbedriften som kun har døve og hørselshemmede medarbeidere. Med hjelp av to tegnspråktolker fikk Thomas Blix, Finn Arild Thordarson og Tommy Aarøe servert juryens begrunnelse – lest opp av juryleder Anita Krohn Traaseth – og et lekkert maleri av Sandefjords-kunstner Mona Stensholdt.
Motivet viser kompassrosen i Hvalfangstmonumentet sett ovenfra; bedre symbol på mot – i Sandefjord – kan vi ikke tenke oss!
Juryens beslutning ble svært positivt mottatt i salen; i et sterkt finalefelt der Color Line, Grans Bryggeri, Matbørsen og Pilot Flight Academy var de andre kandidatene, var det mange som både felte en tåre og jublet høyt da NTS Bygg ble utropt som årets modigste bedrift. Vi må også nevne; gratulerer til alle de nominerte!

I tillegg til prisutdeling, mingling, deilig frokost og julestemte rammer på Park hotell, fortalte Marit som vanlig hva vi i SNF har drevet med siden sist. Av arrangementer, gjenstår nå bare jobbsamlingen Hjem til jul før vi legger oss på lading i jula.
Morten Ness fra vertskapsbedriften Pwc valgte å ikke fokusere altfor mye på sin egen virksomhet, men tok oss heller gjennom det han kaller «Rikets tilstand».
Det var som alltid interessant å høre Mortens betraktninger om utviklingen nasjonalt og lokalt, dette vet vi at mange av våre medlemmer setter stor pris på. Du finner presentasjonen hans HER.

PwC stilte også med dagens hovedforedragsholder. Karl Johan Ingvaldsen er direktør for bærekraftsavdelingen i PwC, og tok turen fra Oslo (han kom selvsagt med toget) for å gi oss et bilde av hvordan bærekraft nå tas mer og mer på alvor i næringslivet.
Heldigvis, må vi si; det er mye positivt som skjer rundt oss, men når det gjelder klima og miljø, er det fortsatt en lang vei å gå. Det er imidlertid mye man kan gjøre, selv i mindre virksomheter i en by som Sandefjord, og vi tror mange snappet opp noen gode tips i dag. Presentasjonen til Karl Johan kan du se HER

Etableringen av Tenk stort-prisen har vært en bevisst satsing fra oss i SNF. Det er rett over fire år siden ordene Tenk stort, tenk Sandefjord ble sagt høyt for første gang, og det har skjedd mye positivt siden arbeidet startet.
Ikke bare når det gjelder å spre budskapet utenbys – om at Sandefjord er et bra sted å bo, jobbe og drive næring – men også med tanke på å skape entusiasme og stolthet på hjemmebane.
Prosjektleder Henrik Sandvik fortalte om bakgrunnen for prisen og hvilken effekt prosjektet har hatt lokalt. Han ledet også selve prisutdelingen og fikk de nominerte opp på scenen – til stor applaus fra salen – før juryleder Anita Krohn Traaseth leste sin begrunnelse.

En stor takk går nettopp til juryen, der jurylederen har hatt med seg Kjell Terje Ringdal og Kristin Saga – vel blåst! Vi må også si takk til Erika Fjordbo og Sander Fossvold Kolstad, som til daglig er elever ved musikklinja på SVGS og i dag sørget for julestemning med vakker sang og spill. Videre må vi takke Kultursupport, som stilte med en dyktig medarbeider og dermed sørget for at lyd og lys var i gode hender.

Til slutt tar vi sjansen på å klappe oss selv bittelitt på skuldrene; det føles veldig bra å stelle i stand en så vellykket avslutning på frokostmøteåret for medlemmene våre.

God førjulshelg :-)

Benedicte, Mona, Marit og Henrik