Vi får ting gjort!

Desember 2014: Tiden er inne for å oppsummere året som har gått og til å se fremover mot et spennende 2015 i SNF.

FOR et ÅR dette har vært for SNF!  Dette er vårt andre år med daglig leder i full stilling, og Marit Sagen Gogstad gjør en kjempejobb i rollen som vår leder. Sammen med et aktivt og engasjert styre, sørger hun for stadig medlemsvekst, og gode arrangementer. Marit har også sørget for at SNF har fått en betydelig kraftigere stemme. Vi blir spurt om hva vi synes, og vi blir hørt. Og når jeg sier hva «vi synes», så mener jeg jo egentlig hva «dere synes». For SNF er en medlemsorganisasjon – vi er til for dere

Den handlekraftige foreningen
Både styret og daglig leder har en klar holdning hva gjelder vår tilnærming til muligheter og utfordringer. Vi er enige om at vi aldri skal bli en sutreforening, som står med knyttneven i været på forsiden av Sandefjords Blad og klager over alt som kunne vært bedre. Der vi ønsker endringer går vi til verks og finner konkrete løsningsforslag før vi løfter problemet på agendaen. Det har vi sett at gir resultater.

Vi heier på andre!
Vi heier på Sandefjord Kommune, som vi opplever som en fremoverlent JA – kommune. Vi heier på SAS samarbeidet ved ordførere og rådmenn i Sandefjord, Stokke og Andebu som ser ut til å bli første kommune i landet til å slå seg sammen. Dette vil gi positive ringvirkninger for næringslivet! Vi får tilgang til flere gode næringsarealer i kommunen, og det blir en egen næringsavdeling i storkommunen som skal jobbe med tilrettelegging for nye og eksisterende bedrifter. Vi heier på NHO Vestfold, og søsterforeningene våre i Vestfold, på Sandefjord Håndverk – og industriforening, på Sandefjord  Byen Vår og selvfølgelig på Sandefjord Fotball. Gratulerer med opprykket, vi er imponert! Jeg tror vi får til mye i vår region hvis vi ser på muligheter for synergier gjennom samarbeid istedenfor å lete etter trusler.

I SNF har vi tre fokusområder, som vi har jobbet trofast med i fire år:

1). Vi skal trekke flinke folk til sandefjord
Det viktigste prosjektet under dette tema i år er helt klart prosjekt grenseløse muligheter- et prosjekt som er et samarbeid mellom Kommunen, SNF, SHIF og Sfj byen vår. Jeg utrolig glad og stolt over at vi neste år kan realisere prosjektet, dette er noe vi har jobbet for over lang tid.  Det er mange som har bidratt til at vi nå får realisert et tre års prosjekt som skal bidra til vekst av flinke folk og bedrifter i Sandefjord. Tusen takk – alle merkevarefolk og utsendte fra kommunen og foreningene som var med og dannet grunnlaget for prosjektet. En ekstra stor takk til dere medlemsbedrifter som har sagt JA til å være med som en av de 10 hovedsponsorer i prosjektet med økonomisk støtte i tre år. Det er Jotun, Kongsberg Maritime og Wood Group (tidligere Agility) som er de tre største sponsorene med 100 000 kroner. Videre er det fantastisk at hele 7 bedrifter allerede er med i prosjektet med 50 000. Disse er Komplett, Tenden Advokater, Handelsbanken, Pilot Flyskole, Bobygg, Sparebank 1 og DNB. Det er alltid mye enklere og tryggere å si NEI enn å si JA til nye prosjekter -  ja særlig å være blant de første som sier ja – så tusen takk for at dere viser at dere vil noe! En kjempetakk rettes også til kommunen og våre politikere som tror på prosjektet, som også vil noe, og som har bevilget 1,4 millioner over tre år.

Vi har nettopp ferdigstilt rekrutteringen av prosjektlederen til Grenseløse muligheter. Hvem det er, kan vi ikke røpe helt enda – men jeg kan røpe at vi har funnet en person med solid bakgrunn og erfaring – og at vi er veldig fornøyde med rekrutteringen. Følg med for info fremover. Viktig å få med seg at denne personen skal jobbe halvparten med prosjektet og den andre halvparten med å gi god medlemsservice til dere i SNF. Vi utvider rett og slett til 1 ½ stilling i foreningen, og å kunne skape en enda bedre forening for dere medlemmer.
Min oppfordring: Bli med!! Vi skal ha 40 sponsorer som går inn med 10 000. Over 10 bedrifter har allerede meldt seg på uoppfordret, det er gledelig. Litt av poenget med dette prosjektet er at det skal være en samlende prosjekt for næringslivet og innbyggerne i Sandefjord, så meld deg på!

2). Vi skal være en næringspolitisk pådriver
Her så gjør vi mange ting. Dette er det området vi synes det er vanskeligst å få fortalt dere om, rett og slett fordi det ofte blir litt tungt og kjedelig – men du verden så viktig. Foreningen har i år hatt spesielt fokus på å finne konkrete løsninger rundt trafikksituasjonen på Torp. Dette er et veldig viktig område for regionen vår. Vi er i tett dialog med statens veivesen og har god hjelp fra flere medlemmer. Vi deltar aktivt i regionale spørsmål og prosjekter, som å være pådriver for en Oslofjordforbindelse over til Østfold, og vi er med i gjengen som jobber for lokaltog i vestfold.
Min oppfordring: Vær engasjert! Er det saker dere gjerne skulle sett høyere på agendaen, så kom med innspill. Vi går ikke inn i enkeltsaker eller, men vi jobber gjerne for løsninger der det er forbedringspotensial til det beste for næringslivet i Sandefjord og Vestfold.

3). Vi skal være byens viktigste møteplass
Det tør jeg påstå vi er i dag. Marit gjør en kjempejobb med å skape møter med interessant innhold for oss, og for å tilrettelegge for gode mingle-arenaer. I år har vi hatt minst 20 arrangementer av faglig og sosial art.
Min oppfordring: Bruk møteplassen!

Senk skuldrene – det er jul!
Snart er det jul, og hvis du har høy puls og høye skuldre akkurat nå, så husk at nå har det faktisk blitt trendy å ikke ha alt på stell til i heimen. Oppfordrer dere til å kjøre «trendy jul» i år– dvs. en jul hvor det ikke gjør noe om du ikke får vasket så nøye eller dropper å bake syv slagene, bestill fra baker`n eller kjøp ferdig på Meny. Bruk tid sammen med venner og familie, gå i pysjen, vær tilstede der du er og ta deg helt fri fra jobb. Så møtes vi på nyåret, fulle av krefter og klare for et fremgangsrikt 2015.

Helene Berg Allum