Styreleder har ordet - desember 2016

Kjære næringsvenner. Det har vært et spennende og innholdsrikt år for oss i Sandefjord Næringsforening.

Det har vært et spennende og innholdsrikt år for oss i Sandefjord Næringsforening. Vi har hatt høy aktivitet og stor utvikling både rundt oss og internt, og på vei inn i juletiden er det viktig å se tilbake på året som snart har gått.

For oss har 2016 vært et år med store tanker, men vi har også tenkt nytt på mange områder. I sommer involverte vi for eksempel dere medlemmer – i form av en medlemsundersøkelse med flere konkrete spørsmål.

Dere er opptatt av mye, men det aller viktigste var:
• Å tilhøre et nettverk og knytte nye kontakter.
• Samarbeid på tvers av kommunegrensene.
• Rekruttering av kompetanse.
• Rutetilbud på Torp Sandefjord lufthavn.
• Infrastruktur og veisystemer.
• Satsing på gründermiljøer.

Vi brukte også et frokostmøte på å få utdypet noen av svarene, og i sum hjalp de mange og gode tilbakemeldingene oss å stake ut kursen videre.
Tusen takk til dere engasjerte medlemmer for nyttige tilbakemeldinger og gode innspill!

Underveis har vi opplevd kraftig vekst. Medlemsantallet i SNF rakk å passere 400 bedrifter rett før året var omme, blant annet etter godt tilfang fra Stokke og Andebu. Det er viktig å stadig rekruttere nye medlemmer, men det ALLER viktigste for oss er å ivareta dere som allerede ER medlemmer.

Det er i skrivende stund 10 dager igjen til Nye Sandefjord er et faktum, og prosessen har pågått og opptatt oss i lang tid. Vi ser på kommunesammenslåingen som en mulighet til å videreutvikle samarbeidet mellom næringsliv og kommunen. Vi har store ambisjoner om at SNF skal være en markant meningsbærer, møteplass og påvirkningsfaktor også i den nye kommunestrukturen. Vi gleder oss til å bli en del av storkommunen – med alle de muligheter det gir.

Medlemsundersøkelsen, veksten og kommunesammenslåingen har i sum ført til at vi i styret i høst har utarbeidet et nytt strategidokument for SNF.
Vi fikk nyttig bistand av tidligere styreleder Helene Berg Allum til å lede prosessen, og jeg benytter anledningen til å takke og berømme henne for arbeidet.

Vi har definert et sett med verdier, mål og en visjon – og jeg inviterer dere til å lese dette selv. Dokumentet finnes tilgjengelig HER og på våre nettsider. Kort fortalt gjenspeiler den nye strategien den tiden vi befinner oss i og de muligheter vi ser for oss videre.

Snart blir tre kommuner til én. Vestfold har smeltet sammen til ett arbeidsmarked. Næringslivet kjenner ingen kommunegrenser.

Nå skal vi intensivere samarbeidet – som vi er opptatt av – og vi synes at temaet for neste års Torpkonferanse er både riktig og viktig; «samarbeid er den nye konkurransen».

Vi kommer til å fortsette med de store tankene. Det nytter imidlertid ikke bare å si at vi skal tenke stort – vi skal vise at vi har stor handlekraft også.

Allerede 19. januar markerer vi kommunesammenslåingen for hele næringslivet i den nye storkommunen og det håper vi at du vil sette av tid til! Sett av datoen, du er hjertelig velkommen!

Ønsker dere alle en hyggelig og avslappende julefeiring og alt godt for det nye året.

Gleder meg til å se dere alle igjen i 2017!