Styreleder har ordet - juni 2018

Vi legger næringsvettet på lading!

Det nærmer seg ferie for oss i Sandefjord Næringsforening. I innspurten har vi lagt store planer for resten av året – heng med!

St. Hans-bålene har brent ut og sykkelsirkuset har rullet videre. Skoleferien har startet, fotball-VM dominerer på TV og kulturarrangementene popper opp overalt. Det er sommerferie som står for tur, også for oss i Sandefjord Næringsforening, men først må vi oppsummere litt. Vi har hatt et høyt aktivitetsnivå i år, og det er gledelig å se at vi er på god vei til å nå målene vi satte oss for 2018.

Noen høydepunkter:
* Seks frokostmøter på like mange steder.
* To fagsamlinger om vidt forskjellige temaer.
* En rekke mindre møter og arrangementer.
* Medlemsvekst (vi nærmer oss 500 SNF-bedrifter).

Næringslivet i Sandefjord preges av et aktivitetsnivå og mangfold man ikke finner mange andre steder, og det nyter medlemmene våre godt av. På SNF-samlingene kommer næringslivsrepresentanter fra alle bransjer. Du kan like gjerne ende opp med å prate om robotlagre som kulelagre, og sjansen er stor for at du drar på jobb etterpå med nye visittkort og ny kunnskap.

Å tilføre ny kunnskap er ett av våre tre strategiske satsingsområder – sammen med å fremme næringsvekst og bygge forretningsnettverk – og dette har vi med oss i alt vi gjør.

Og framover er det noen konkrete områder vi skal ha ekstra fokus på:
* Vi skal fortsette å ha tett dialog med nye og gamle medlemsbedrifter.
* Vi skal jobbe for gründerne våre ved å utvikle Gründeriet videre.
* Vi skal sette Sandefjord på kartet og skape begeistring med Tenk stort.
* Som fylkets største næringsforening skal vi slå et slag for Vestfold-samarbeid.

Vi samarbeider tett med Sandefjord kommune og har sammenfallende interesser på mange områder, blant annet i arbeidet med den nye strategiske næringsplanen.

Vi ble bedt om å komme med innspill, og pekte blant annet på dette:
* Næringsplanen må være konkret, modig og ambisiøs – våg å ta noen valg.
* Prioriter et begrenset antall satsingsområder– ikke prøv å være «litt god på alt».
* Bruk enhver anledning til å støtte den viktigste motoren vår; Torp Sandefjord lufthavn.
Vi kommer ofte innom områder som egentlig er «politikermat», men som bedriftene våre er opptatt av. For eksempel har vi tatt initiativ til flere møter om trafikksituasjonen i Torp/Fokserød-området. Vi skulle ønske man kunne testet ut en buss her og åpnet en trasé der – men slik fungerer det ikke. Ord som «prosess» og «konsekvensutredning» dukker umiddelbart opp og da er det én ting man kan være sikker på; ting tar tid.

Til slutt; nå venter ferie og noen late dager for oss i næringsforeningen. Vi gleder oss over ren fjord og lovende langtidsvarsel, og håper medlemmer, samarbeidspartnere og andre gode SNF-venner også klarer å koble av og lade batteriene.

Ha en god sommer :-)

Morten Gran