Styreleder har ordet - juni 2017

Sammen om storkommunen

Seks måneder har gått siden Nye Sandefjord så dagens lys. For oss i SNF seiler «samarbeid» opp som årets nøkkelord.

Feriemodusen kryper sakte inn over Sandefjord, og vi skal snart skru av PC-en. Jeg legger bak meg mitt første kvartal som styreleder, og vil gjerne oppsummere litt.
Både i og rundt næringsforeningen har det skjedd utrolig mye! Sandefjord har blitt stort; over 62.000 innbyggere gjør oss til Norges 11. mest folkerike kommune. Men det er ikke nok å være stor. Målet er jo å være bra!
Gode tjenester og effektive løsninger for innbyggerne våre, raske saksbehandlinger og forutsigbare rammebetingelser for bedriftene våre – det er det vi ønsker av kommunen.

Vi er nysgjerrige på hva folk har forventet. Hvordan kan man bli overrasket over at det halter litt i starten? Er det egentlig lov å vente at alt går knirkefritt fra første stund? Kulturer skal forenes, folk skal finne tonen og systemer skal snakke sammen – for å nevne noe. Selvfølgelig tar det tid før alt fungerer optimalt. Vi opplever i alle fall kommunens politikere og administrasjon som foroverlente og løsningsorienterte. De er ute i felten og snakker med dem som kjenner dette på kroppen – bedriftene – og det er viktig.

Det er for øvrig ikke bare kommuneansatte som har hatt et hektisk halvår. Vi har hatt frokostmøter, lunsjtreff, fagsamlinger og sosiale happenings som aldri før. Store har vi også blitt. Mens disse linjer skrives tikker nok en medlemssøknad inn, og SNF tar snart sommerferie med 424 bedrifter på medlemslisten. Vi setter stor pris på at så mange ønsker å være en del av foreningen vår, og lover glød, entusiasme og energi i SNF-regi i 2. halvår også.

Samarbeid er blitt det store nøkkelordet for oss. 19. januar hadde vi kick-off for næringslivet i Nye Sandefjord sammen med kommunen. Nærmere 400 næringslivsrepresentanter kom på Hjertnes. I den andre enden av skalaen finner vi årets medlemstur i april. Reisen gikk til Warszawa, og 40 SNF-ere lærte litt, diskuterte mye og knyttet sterke bånd. Nye samarbeidspartnere finner hverandre på slike turer, og vi kan bare stemme i kommentarene fra reisefølget: vi gleder oss til neste år :-)

Temaet for Torpkonferansen 2017 er nettopp «Samarbeid – den nye konkurransekraften». Personlig gleder jeg meg til å høre hvordan adm. direktør Michael Jacobs (49) i Atea tar imot råd fra sin omvendte mentor Magnus Lie (30) fra Microsoft. Det høres ut som et supert og sprøtt konsept, og jeg tipper en gammel bryggerisjauer også kan ha noe å lære av en entusiastisk fersking. Noe lokalt, noe kvinnelig, noe politisk og noe overraskende blir det også, så hold av 11. oktober!

Vi har fått sving på promoteringen av byen med Tenk stort, tenk Sandefjord-prosjektet. Mange legger merke til det som skjer og vi begynner å få konkrete resultater. Det er moro å være med på dette spleiselaget!
Det å løfte blikket utover sin egen boble er også å tenke stort. Vestfold har blitt ett arbeidsmarked, og vi møter stadig mennesker med en annen hjemkommune. Den utviklingen ønsker jeg velkommen. Jeg synes vi skal tenke mer Vestfold – mulighetenes fylke – også. Vi blir enda sterkere hvis vi står sammen.

Til slutt gjenstår bare å takke medlemmer og samarbeidspartnere for et spennende år så langt. Jeg ønsker alle en riktig god sommer og gleder meg til høsten!

Styreleder Morten Gran