Styreleder har ordet desember 2019

2019 synger på siste verset for Sandefjord Næringsforening. Med fire ansatte, 570 medlemmer og over 30 arrangementer, er det bare å juble for et strålende SNF-år!

I dag avsluttes 2019 med et smell. 120 jobbsøkere og 40 representanter fra bedriftene i SNF er klare for «Hjem til jul» i kveld, og jeg synes det oppsummerer SNF-året godt.
Vi legger bak oss nok et år med sterk vekst og god fart. Utrolig mange ønsker å være en del av møteplassene og nettverksgruppene våre, det er positiv utvikling for prosjektene våre og SNF får en stadig sterkere stemme i næringslivet i regionen.
Næringslivet i Sandefjord er preget av mangfold. Våre 568 medlemsbedrifter kommer i alle størrelser og fra alle bransjer, men for oss er det viktig å holde en rød tråd i det hele.
Alt vi i SNF holder på med skal høre hjemme under et av følgende tre satsingsområder:
* Fremme næringsvekst
* Bygge forretningsnettverk
* Dele kunnskap

Fremme, bygge, dele; dette er viktige og gode stikkord for alt vi har gjort i 2019:
* Med Tenk stort, tenk Sandefjord har vi fortsatt å sette Sandefjord på kartet som et godt sted å bo, jobbe og drive næringsvirksomhet.
* Med Gründeriet har vi utviklet en arena for lokale oppstartsbedrifter.
* Med godt over 30 små og store arrangementer har vi sørget for kunnskaps- og kompetanseheving og -deling for medlemmene våre.

Det er imidlertid ikke alt som går veien. Vi ønsket oss nytt tinghus i Sandefjord, men må innse at det havner i Tønsberg. Vi ønsker oss fortsatt flere bedrifter (både private og offentlige), flere unge både i bedriftene våre og i kommunen for øvrig.
Dette og andre viktige temaer gjør at administrasjonen i SNF – og alle oss andre som bryr oss om næringsutvikling – har mer enn nok å henge fingrene i når vi kommer tilbake på nyåret.
De positive sidene overskygger imidlertid det meste. Med 570 medlemsbedrifter har vi nådd vekstmålet med god margin, vi har etablert nye møteplasser og prosjektgrupper og hatt god utvikling i prosjektene våre.

Apropos tinghuset som glapp; takk og lov for at vi har et så sterkt privat næringsliv. Det er jo her den store verdiskapingen skjer, og her ligger Sandefjord milevis foran de fleste andre.
Vi i SNF er heldige som får være med på denne utviklingen, og jeg har lyst til å sende en stor takk til alle medlemmene våre.
Det er dere SNF er til for, det er dere som backer oss og det er mange som fortjener ros for det fantastiske engasjementet og oppmøtet. Jeg vil også takke styret for en godt utført jobb og innsats i 2019. Og takk til administrasjonen med Mona, Marit, Benedicte og Henrik; vi som sitter i styret er heldige som har en så selvgående, effektiv og målrettet administrasjon.

Endringer vil imidlertid alltid komme, og i skrivende stund jobber jeg med finaleintervjuer til stillingen som ny daglig leder i Sandefjord Næringsforening.
På én måte er det trist at Marit skal slutte, men jeg er overbevist om at en ny og dyktig leder etterfølger vil greie å føre SNF-skuta videre på en god måte; sammen med resten av administrasjonen, oss i styret og ikke minst alle dere medlemmer.
Avslutningsvis henger jeg meg på Morten Fons oppfordring fra tidligere i år; vær positiv, engasjer deg og støtt opp om de gode tiltakene som rører seg i det lokale næringslivet og i kommunen vår for øvrig.

Vi har mye å glede oss over, også på vei over i et nytt år. Jeg er overbevist om at 2020 blir nok et år med store tanker og positiv utvikling både for SNF og resten av Sandefjord.

God jul og godt nytt år!
Styreleder Morten Gran