Styreleder har ordet - desember 2017

Sammen mot nye muligheter!

Vi i Sandefjord Næringsforening har arrangert, opplevd og deltatt på utrolig mye i 2017. Neste år blir det flere store tanker og spreke ambisjoner!

– Jeg ser store muligheter for Sandefjord.Det sa en ung revisor til oss nylig. På tenksandefjord.no publiserer vi for tiden en intervjuserie med 15 flinke folk som nylig har flyttet hit, og jeg kunne ikke vært mer enig. I Sandefjord er det mye som taler for videre vekst:
* Lang og spennende gründerhistorie.
* Tradisjoner for å våge og satse.
* Strategisk beliggenhet.
* Et variert næringsliv i vekst.
* Mange kompetente og fremoverlente mennesker.

Det tar tid å få en ny kommune til å fungere knirkefritt, og det har vært et oppstartsår med noen utfordringer, men på sikt tror jeg «nye Sandefjord» går lyse tider i møte. Vi i Sandefjord Næringsforening skal være med på denne positive utviklingen, og vi har selv hatt god vind i seilene i året som snart har gått. Få uker tilbake fikk vi medlemsbedrift nummer 450, og vi nådde med det ett av målene for 2017. Det er ikke tallet i seg selv som er viktig, men mangfoldet og gjennomslagskraften det gir. Vår visjon er enkel – «Vekst for hele næringslivet» – og det betyr at vi heier på alt fra den lille blomsterbutikken på det ene gatehjørnet til den digre malingprodusenten i alle verdenshjørner.

2017 har også vært første år med tre medarbeidere i administrasjonen. Med Mona på laget har vi kunnet ta tak i nye prosjekter:
* Vi har arrangert møtecup sammen med Sandefjord Fotball og Fjordfesten.
* Vi har gitt ut to utgaver av næringslivsmagasinet iSandefjord.
* Vi har startet nye nettverksgrupper for medlemmene våre.
I tillegg kommer flere andre aktiviteter og arrangementer, som for eksempel tre fagsamlinger og ikke minst de månedlige frokostmøtene. Dette er selve bærebjelken i SNF, og vi er godt fornøyd med det som har preget disse arrangementene i år; ekte historier fortalt av flinke folk.

Et annet gjennomgående trekk med 2017 har vært samarbeid. Temaet for Torpkonferansen – den femte i rekken – var «Samarbeid, den nye konkurransekraften». Vi er med på å samle netthandelsbransjen. Vi jobber tett med andre næringsforeninger. Vi utvikler Gründeriet videre, blant annet med en samarbeidsavtale med de andre gründerhusene i Vestfold. Gründeriet er for øvrig et prosjekt som krever mye, og her trenger vi flere sponsorer. Tenk stort, tenk Sandefjord er inne i sitt tredje og siste år, men vi ønsker å tenke stort fremover og. Derfor har vi søkt om forlengelse, og vi er veldig glade for at beslutningene har gått i vår favør; Sandefjord kommune går inn med midler også i 2018! Nå ønsker vi oss bare enda flere støttespillere fra næringslivet, så vår appell er klar: vi behøver dere for å markedsføre byen vår. Bli med på laget!

Avslutningsvis vil jeg gjerne takke Marit, Henrik og Mona. Dere kan ta en velfortjent juleferie etter nok et godt gjennomført år med stort aktivitetsnivå. Jeg vil også takke mine kolleger i SNF-styret for bra samarbeid og gode diskusjoner i 2017. Administrasjonen er selvgående og har en gjennomføringsevne som er imponerende, men vi kan også - i disse juletider - koste på oss litt selvskryt og i all beskjedenhet nevne at styret har bidratt positivt i rollen som sparringspartner og rådgivere.

Jeg ser frem til å fortsette vårt gode samarbeid mot nye mål og samtidig befeste foreningens posisjon som den viktigste møteplassen for næringslivet i vår region.

Nå gjenstår bare å ønske alle medlemmer og samarbeidspartnere en god jul og godt nyttår.
Vi sees i 2018!

Morten Gran