Superspennende om vanskelig tema

40 deltakere satt naglet til stolene da de dyktige Siv Rajendram og Kari Breirem diskuterte temaet varsling på vår fagsamling i dag. Verdenspremieren på TV2-serien «Heksejakt» fikk vi også med oss!

Etter initiativ fra Lisbeth Finch i Connection, kom advokat og forfatter Kari Breirem i dag til Gründeriet for å belyse temaet hun kjenner bedre enn de fleste; varsling.
Daværende BA-HR-direktør Breirem innførte varslerbegrepet i norsk offentlighet da hun varslet om den såkalte Tønne-saken. Seansen i dag gjennomførte hun i form av en samtale med manusskribent Siv Rajendram Eliassen, kjent for blant annet «Frikjent» og «Utøya 22. juli».
Rajendram står bak TV2-serien «Heksejakt», som slippes på nyåret, og vi setter stor pris på at hun fant tid i den travle produksjonsinnspurten. Veldig gøy at hun attpåtil viste oss to klipp fra serien!

De to diskuterte opphavet til varslerbegrepet, og presenterte do´s & dont´s i slike prosesser. Hva bør man gjøre som leder eller HR-sjef i en bedrift når man mottar et varsel? Hvordan ivareta alle involverte parter? Hvilke fallgruver finnes i dette landskapet?
Videre dreide samtalen seg om konkrete eksempler fra mindre saker, og den tidligere nevnte Tønne-saken; der både daværende og tidligere statsminister, kjente næringslivstopper og andre celebriteter var involvert – og som som kjent fikk et tragisk utfall da den gang helseminister Tore Tønne tok sitt eget liv.

De lydhøre deltakerne fikk innblikk i et tema som kan berøre alle. Kritikkverdige forhold og det Breirem omtaler som «destruktiv ledelse» finner sted overalt, og det at noen våger å si fra – det er et viktig premiss for demokratiet, som advokaten formulerte det.
Alt i alt en nyttig og viktig samling, og vi er veldig glade for at så mange tok turen.
Igjen viser det seg at disse spissede, mindre foraene har noe for seg. Dette var tredje og siste fagsamling i SNF i 2019. Tidligere i år har vi hatt fagsamlinger om skatteregler og sykefravær. Send oss gjerne et tips om temaer du ønsker på plakaten i 2020!