Korona-anbefalinger til næringslivet

Korona-viruset sprer seg mange steder i landet. Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad oppfordrer næringslivet i Sandefjord til trygg avstand, god håndhygiene og sunn fornuft ved symptomer.

Sandefjord 12. august 2020

Norske medier flommer over av overskrifter om nye smitteutbrudd. Hurtigruten-skandalen, bryllupet i Moss og de såkalte «Oslo vest-festene» er noen eksempler. Her i Sandefjord hører samtlige nye Korona-smittede hjemme i det Augestad omtaler som yngre aldersgrupper.

– Vi er fortsatt ikke der at vi snakker om krisestemning, men vi ser definitivt en opptrapping av sykdommen. Alderen på de fire som er smittet i Sandefjord den siste uken, er et tegn på den årstiden vi er inne i. Vi, og særlig de unge, er ekstra sosiale om sommeren, sier kommuneoverlegen.

Han anbefaler aktørene i det lokale næringslivet å være varsomme i perioden vi nå går inn i, og lister opp en rekke råd og anbefalinger for medlemmene i Sandefjord Næringsforening:

• Hold minimum 1 meters avstand; dette er det viktigste du kan gjøre for å unngå smitte.
  • Husk; et kvarter under 2 meter - da har dere pr. definisjon hatt nærkontakt.
  • God håndhygiene er fortsatt helt avgjørende; vær nøye og pass på hva du tar på.
  • Har du tegn til infeksjon, holder du deg borte fra andre. Dernest skal du teste deg.
  • Ikke oppsøk steder/arenaer der mange mennesker befinner seg tett sammen.
  • Bevar kontakten med de du må ha kontakt med, men hold avstand mens dere møtes.
  • Velg gjerne noen du kan være nærmere enn andre. «Faste partnere» begrenser spredningen.
  • I åpent landskap bør dere ha annenhver pult tom og beskyttelse (skillevegg) opp til hodehøyde mot personen overfor. Sitt gjerne diagonalt overfor hverandre.

På offentlige arrangementer gjelder fremdeles grensen på 200 deltakere, mens tallet er 20 for private sammenkomster. Mye blir imidlertid avlyst, og vi i Sandefjord Næringsforening har for eksempel selv valgt å avlyse sommerfesten i Kurbadhagen 19. august.

– Hvordan opplever dere i Sandefjord kommune denne opptrappingen?

– Vi ser blant annet en økning i antallet innbyggere som vil teste seg nå som sykdommen trappes opp, derfor øker vi testkapasiteten. Slikt kan være litt kronglete i overgangsperioder og enkelte kan oppleve noe ventetid, men vi kan ikke ha ubenyttet kapasitet. Vi regner med å ha alt på plass innen 1-2 dager, sier kommuneoverlege Ole Henrik Augestad i Sandefjord kommune.

Foto: Christian Brekke / Vestfold og Telemark Fylkeskommune