– Ingen stigende smittetrend i Sandefjord

Folkehelseinstituttet varsler økt risiko for at store deler av Vestfold kan nå «rød» smittesituasjon. Ifølge kommuneoverlegen er det ingen grunn for det lokale næringslivet til å stramme inn smittevernstiltakene.

SANDEFJORD / 30. SEPTEMBER 2020

Sannsynligheten for å få over 20 smittetilfeller pr. 100.000 innbyggere vokser i alle fylker, slår Folkehelseinstituttet (FHI) fast i sin siste «National Corona Report», som modellerer framtidig smitteutvikling i Norge. Det meldte NTB 29. september, og nyheten ble viderebrakt i en rekke medier i vår region.

– Skulle det bli en smitteoppblomstring, vil det komme spesifikke og nye føringer som vi må forholde oss til. Men pr. i dag er det ingen grunn til endringer her hos oss, hverken for næringslivet eller ute blant innbyggerne, sier kommuneoverlege Ole Henrik Augestad til oss i Sandefjord Næringsforening.

Han forteller at det ikke er noen stigende smittetrend i Sandefjord.

– Mesteparten av de positive smittetilfellene som er registrert for Sandefjord den siste tiden, er tilfeller der vedkommende ikke oppholder seg i Sandefjord. Det kan være studenter som er i Oslo, Bergen eller Trondheim, men som har folkeregistrert adresse i Sandefjord. Den andre kategorien kan være utlendinger på reise, som har flydd til Torp Sandefjord lufthavn. Når det blir registrert smitte på en person uten sikker adresse i Norge, kan smittetilfellet bli plassert i Sandefjord selv om personen bare var én time i kommunen, forklarer Augestad.

Generelt oppfordrer han det lokale næringslivet til å fortsette å følge de til enhver tid gjeldende smittevernsreglene.

– Hold deg hjemme og få tatt en test hvis du blir syk, hold minst én meters avstand til folk flest og vask hendene ofte, sier kommuneoverlegen til oss i Sandefjord Næringsforening.

Foto: Eirik C. Agledal og Eivinn Ueland / Sandefjord kommune