Nytt nettverk i SNF: Green Network

Sandefjord Næringsforening oppretter et nytt nettverk som skal bidra til økt grønn konkurransekraft for våre medlemsbedrifter. Oppstart skjer i august 2019.

Klimavennlige løsninger og tankegods gror frem overalt, og vi i Sandefjord Næringsforening (SNF) er også med på bølgen. Med oppstart i august, setter vi nå opp et nytt nettverk i nettverket; fordi grønne og bærekraftige tiltak skal lønne seg – både for kloden, omdømmet, konkurransekraften og bunnlinjen.

SNF har fått midler fra Vestfold Fylkeskommune til å etablere et nettverk med jevnlige samlinger for relevante medlemsbedrifter. Send en e-post til mona@sandefjordnaringsforening.no hvis du vil melde på bedriften din allerede i dag!

I tillegg til å være en møteplass, skal nettverket ta initiativ til pilot- og demonstrasjonsprosjekter hvor bedrifter og eventuelt offentlige aktører samarbeider om å utvikle og ta i bruk grønne løsninger.  Vi skal også besøke og lære av gode case, utveksle erfaringer og få ekspertråd.

Eksempler på temaer kan være;

* Bruk av fornybare energikilder
* Bærekraftige bygg
* Bruk av alternative drivstoff til transport
* Klimavennlig landbruk
* Utslippsfrie anleggsplasser
* Grønn byutvikling/ Klimatilpasning
* Avfall i den sirkulære økonomien

Prosjektledelsen og arbeidet med koordineringen av nettverket ivaretas av Jan Carsten Gjerløw og Lill-Torunn Kilde i SNF-medlemsbedriften og Sandefjord-selskapet Evig Grønn AS. De har lang erfaring fra etablering og ledelse av klynger og nettverk innen klima og energi i Osloregionen, som OREEC (Oslo Renewable Energy and Environment Cluster), Solenergiklyngen og Norsk Hydrogenforum. De har også erfaring fra samarbeid mellom offentlige (kommuner og fylkeskommuner) og private aktører, samarbeid mot FoU, samt fra ledelse av nasjonale og internasjonale prosjekter innen de tematiske fokusområdene.

(Illustrasjonsfoto fra www.rawpixel.com)