• - Med mennesket i sentrum

• Olivenlunden 1830 er en gastronomisk spesialforretning for olivenolje, balsamico og kulinariske produkter fra Middelhavet.

• Vi er en ledende leverandør av tankløsninger for sikker lagring og transport av olje, drivstoff og kjemikalier.

Les magasinet vårt!

Mens vi venter på Krakow...

Nytt magasin, nye lokaler, nye arrangementer og nye reiseplaner; vi har ingen problemer med å fylle dagene denne høsten.

Storfint besøk og en titt i bakspeilet

For en bra uke! Vi har spolt litt tilbake, tenkt stort med nye aktører og hatt Vestfold-benken fra Stortinget på besøk. Blant annet!

Årets generalforsamling kryper stadig nærmere, og tilbakeblikk på fjoråret er bra på flere måter; for det første behøver vi jo innhold til årsberetningen og å avslutte 2017. I tillegg er det nyttig å gå gjennom året og reflektere over hva vi brukte tid på, hva skjedde når, hva funket og hva funket ikke, er det noe vi har glemt å følge opp, og så videre.
Vi konstaterer at 2017 var et skikkelig aktivt år, og 2018 ser ikke ut til å stå noe særlig tilbake!
Siden sist har vi for eksempel hatt årets andre frokostmøte, på SVGS, og det var som alltid hyggelig å være sammen med elevene på deres årlige Ungdomsbedrift-messe.
Dagen etter arrangerte vi frokostmøte sammen med næringsforeningene i Larvik, Tønsberg og Holmestrand. Det fant sted hos Nokas og handlet om sikkerhet, og det var nok spesielt oppdateringen fra PST som engasjerte mange. Spennende!

Noe av det viktigste vi gjør er å hilse på medlemsbedriftene våre. Det er i kontakt med dere vi får de beste beskrivelsene av hvordan det står til «der ute», hva dere er opptatt av og om det er noe vi kan gjøre for dere.
Ikke minst; det er gjerne ute hos bedriftene – eller i bilen på vei tilbake til Gründeriet – de knakende gode ideene plutselig popper opp!
Nylig besøkte vi for eksempel Fatland – der lærte vi mye nytt! Og denne uken har vi blant annet besøkt European Energy Group på Borgeskogen, et relativt fersk medlem og fra helt nylig også en viktig samarbeidspartner i Tenk stort-prosjektet.
På vei tilbake oppdaget vi at mange Borgeskogen-bedrifter lyser ut stillinger for tiden, noe vi også har oppdatert på jobbportalen på tenksandefjord.no, så det er tydelig at det skjer mye der!

Det skjer mye i samarbeidet mellom næringsforeningene i fylket også, og i dag har flere av oss møtt Vestfold-benken på Stortinget. Kårstein Eidem Løvås, Erlend Larsen og Lene Westgaard-Halle (som alle representerer Høyre), samt Arbeiderpartiets Maria Aasen-Svendsrud har hatt en full dag med møter, bedriftsbesøk og omvisninger her i fylket.
Det ble blant annet diskusjoner om næringslivet og arbeidsmarkedet generelt, og mer konkret om hvor skoen trykker i de enkelte byene.
Det ble også tid til en posering for fotografen. Det skjedde på Torp Sandefjord lufthavn, der vi (mellom smilene) snakket om taxfree-handel, trafikkutvikling, jernbanetraséer og -stasjoner og mange andre spennende temaer.
Flott at denne gjengen bruker tid på å lytte til oss i næringslivet. Det setter vi pris på!

Næringsforeningene har også en viktig stemme inn mot fylkeskommunen, og denne uken inneholdt også et møte om RPBA (regional plan for bærekraftig arealutvikling). Næringssjefer, andre kommuneansatte og fylkeskommunale medarbeidere møttes for en god økt med diskusjoner om kontorlokalisering langs E18, fortetting i bysentraene, boligbygging, høyder, jordvern m.m.
En annen og for oss enda mer nærliggende plan er den strategiske næringsplanen som er under oppseiling her i Sandefjord. Vi er blitt koblet inn i arbeidet, og deltok nylig på en workshop der flere interessenter og parter ble hørt.
Her opplever vi at dere medlemmer er interessert i det som skjer, og det skulle egentlig bare mangle; dette er en viktig plan som vil være med på å legge føringer for næringslivet vårt i den kommende tiårsperioden!

Med det tar vi steget over i fredagstaco-modus. Vi ønsker SNF-ere og andre god kveld, god helg og kanskje også god vinterferie?! Vi i admin lager oss i hvert fall en noe lengre og rundere helg enn vanlig, og ønsker dere fine vinterdager :-)

Sandefjord 16/2-2018,
Mona, Marit og Henrik

Les magasinet vårt!