Stappfull SNF-julekalender

Ny jernbane, RPBA, frokostmøte, julebord, Gründeriet 2.0, Tenk stort (enda større!) og medlemsbedrift nr. 500; vi har en lang og variert to do-liste i julestria.

Sandefjord / 10. desember 2018

Det skjer mye spennende i Sandefjord for tiden, og vi i Sandefjord Næringsforening (SNF) er heldige som får være med på mye av det som foregår.
For eksempel er det store ting som skjer på Gründeriet. I januar blir det utvidelse, flere kontorplasser og en rekke nye muligheter og tilbud. Det gleder vi oss til!
Ta kontakt hvis du er nysgjerrig på å leie plass hos oss eller ønsker å vite mer.

Videre har vi levert innspill til fylkeskommunens regionale plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA). Arealpolitikk høres nok kjedelig ut for mange, men dette er et utrolig viktig tema og her bidrar vi til at næringslivets stemme blir hørt.
Takk til alle medlemmer og andre aktører som har bidratt med kloke innspill rundt dette!
En annen interessant sak vi jobber for, er Vestfold Tingrett. Vi samarbeider med Sandefjord kommune om å stable på beina et prosjekt i tråd med hva Domstolsadministrasjonen ønsker. Her snakker vi om et signalbygg med 50-70 attraktive arbeidsplasser, så dette blir utrolig spennende!

Bane NOR har som kjent levert sin anbefaling til ny Intercity-trasé og stasjonslokalisering. Vi er fornøyde med anbefalingen – uansett alternativ vil denne utviklingen dessverre påvirke noen mennesker, og vi tror Torp Vest og ny stasjon nær SVGS blir en god løsning.
Det viktige nå er å stå samlet bak alternativet og utnytte potensialet maksimalt!
Ellers har vi fylt de seneste ukene med eksterne samlinger, nyttige møter med medlemsbedriftene våre, jevnlige samtaler med Sandefjord kommune og selvfølgelig egne arrangementer.

Vi har hatt frokostmøte på Park med Andebu Sparebank som vertskap og dyktige Christian Thommessen som foredragsholder. Vi har også arrangert vårt årlige julebord (les mer her).
Tradisjonen tro samlet vi medlemmene våre på Atlantic Selskapslokaler, og det er utrolig hyggelig å møte så mange flinke og engasjerte mennesker i en slik setting.
Atlantic kan julemat og SNF-ere kan julebord!
Julebordet var også stedet der vi annonserte SNF-medlemsbedrift nr. 500. Det har blitt tradisjon å dele ut en flaske bobler når vi passerer runde medlemstall, og denne gangen var dette Cultivar AS. Bredbåndsbedriften er i ferd med å etablere i Sandefjord; så gratulerer OG velkommen!

Videre har vi lagt ned mange, mange timer på søknader den seneste tiden. De to store prosjektene våre, Gründeriet og Grenseløse muligheter (Tenk stort, tenk Sandefjord) er til vurdering inn i kommunens budsjetter, og det ser lyst ut; 2 av 3 instanser har sagt ja så langt og vi håper på samme utfall når årets siste kommunestyremøte går av stabelen 18. desember.
Å trekke til oss nye bedriftsetableringer er én ting. I tillegg jobber vi med å få flere flinke folk til å flytte hit, og Hjem til jul er neste etappe på det området.
Arrangementer skjer 21. desember og i år skal vil Kurbadhagen. Tidligere år har flere av bedriftene våre ansatt utflyttede sandefjordinger basert på et første møte disse kveldene, så dette har vi stor tro på. Vel møtt :-)

Før den tid er det duket for årets siste frokostmøte. Det går av stabelen førstkommende torsdag, på Park hotell, og julefrokosten er et høydepunkt for oss.
Det er alltid hyggelig, og det er godt over 200 påmeldte til arrangementet.
NAV er dagens vertskap og Tor Wallin Andreassen er en svært dyktig foredragsholder. Vi gleder oss til å høre ham snakke om et superinteressant og viktig tema; nemlig innovasjon i varehandelen. Det er fortsatt mulig å melde seg på via våre websider.

Til slutt; vi har allerede lagt mange planer for 2019. På programmet står blant annet storfrokostmøtet på Hjertnes 16. januar og Torpkonferansen 9. oktober.
Det er bare å holde av datoene på disse og andre SNF-samlinger!
Ellers er medarbeidersamtalene og administrasjonens strategisamling nettopp unnagjort. Det gikk temmelig fredelig for seg, men det er alltid nyttig å sette seg ned i ro og mak og snakke gjennom hvordan ting fungerer.

Vi har som dere skjønner mer enn nok å fylle dagene med, og gleder oss til det som kommer i julestria. Aller først er det julefrokost på torsdag – vi sees!

Mona, Marit og Henrik