Mat- og samfunnsnyttig SNF-frokost

To superaktuelle temaer sto på agendaen på vårt frokostmøte i dag; bærekraft og byutvikling. Det var det mange som ville ha med seg!

Vårt tredje frokostmøte i 2020 var også det første med vår nye daglige leder Ingebjørg Tollnes i spissen. Hun kunne glede seg over en smekk full sal på Atlantic Selskapslokaler; godt over 150 SNF-ere hadde meldt seg på og vi måtte operere med ventelister de siste dagene inn mot arrangementet.
Så var det da også superaktuelle temaer vi skulle innom i dag; bærekraft og byutvikling er vel alle opptatt av!

Ingebjørg orienterte først om det som vil skje i SNF fremover (slidene ligger tilgjengelig HER). Vi har mye på spennende på gang, og først i køen er generalforsamlingen på Park onsdag 11. mars (skynd deg å sikre deg en plass HER) og Green Network-samlingen én uke senere (husk at denne nettverksgruppen er åpen for alle, du finner informasjon og påmelding HER).

Dagens vertskapsbedrift var Skagerak Energi, og Øivind Askvik (bildet over) og Christopher Kjølner hadde hver sin presentasjon, der de blant annet belyste hvordan bedriften bidrar gjennom effektiv energibruk og samarbeid med andre. Vi benytter anledningen til å si tusen takk til Skagerak Energi for maten, og presentasjonene deres finner du HER og HER. Hvis du vil se hvordan en smart by kan fungere, så finner du en informativ og lærerik animasjon HER.

Sandefjord Kulturråd ved Elin Feen og Heidi Schau presenterte «Crowdfunding for Blackbox»-kampanjen som nå rulles ut. Sandefjord kommune har signalisert en betydelig støtte til den fleksible kulturarenaen - og Sandefjord Kulturråd har fått i oppdrag å skaffe til veie de siste 15 millionene arenaen er antatt å koste. Lykke til!

Stortingsrepresentanten Lene Westgaard-Halle var vår neste foredragsholder. Hun er som kjent brennende opptatt av klima og bærekraft, og holdt et spennende innlegg om utfordringer og muligheter. Politikerne kan gjerne være teknologioptimister og lage gode styringsverktøy, men de innovative løsningene og offensive grepene må komme fra næringslivet - for eksempel i Sandefjord! Lenes presentasjon kan du se HER.

Etter en kort pause med benstrekk og kaffepåfyll, var det duket for dagens hovedforedragsholder. Kari Ovesen Haugland er divisjonsdirektør for byutvikling i Rambøll Norge, og var innom flere interessante poenger; for det første megatrender som urbanisering, klimaendringer og digitalisering. Karis presenterte så Rambøll-rapporten «Bedre byer», der et antall mennesker rundt om i Norge er blitt spurt hva som gjør en by god å bo i. Det var interessant å høre at det fortsatt er «de nære ting» som betyr mest :-)

Kari viste eksempler på smart mobilitet og det såkalte «MaaS» (Mobility as a Service), med eksempler fra blant annet København og Helsingfors. Veldig spennende å tenke på hvordan vi skal komme oss fra A til B i fremtiden, og det er liten tvil om at vi ønsker oss slike ting også i Sandefjord! Karis presentasjon ligger tilgjengelig HER, og hvis du ønsker å dykke enda dypere inn i disse temaene – her er to relevante websider:

Takk for i dag - og husk å holde deg oppdatert på alt som skjer i SNF fremover. Du finner kalenderen vår HER!

:-)

Ingebjørg, Mona, Benedicte og Henrik