Global motvind og lokalt engasjement

200 SNF-ere fikk servert en variert meny på vårt frokostmøte i dag; med interessant innlegg om global uro og spennende debatt om lokalengasjement!

Høstmørket lå tungt over Park da vi åpnet dørene til årets niende frokostmøte for medlemmer i Sandefjord Næringsforening (SNF) i dag morges. Cirka 200 morgenfugler var påmeldt – utrolig gøy at så mange finner tid i en travel hverdag!

Etter registrering, frokost og mingling, startet Marit den faglige delen med informasjon om hva vi har drevet med siden sist. Det går slag i slag med små og store møter og samlinger; vi er heldige som har så varierte dager.

Ordet gikk så til dagens vertskap, DNB Sandefjord, og her sto kvinnene i fokus. Monica J. Schjelderup, Hanna Kirsebom Aronsen og Hege Støldal presenterte bankens tjenester og satsinger. Takk for både frokost og paraplyer; kjekt å være forberedt på «a rainy day»!

Anne Strømøy fra Nansen Camp sto for dagens gründerpresentasjon. Anne er nok mest kjent for de fleste som en brennende engasjert Høyre-politiker – det er spennende at hun også har en interessant gründerhistorie å fortelle.

Neste seanse var noe helt nytt for vår del. På vårt forrige frokostmøte etterlyste Morten Fon større engasjement og støtte rundt de positive tiltakene som skjer i byen vår, og vi tok Jotun-sjefen på ordet umiddelbart. Redaktør Steinar Ulrichsen i Sandefjords Blad, daglig leder Espen Bugge Pettersen i Sandefjord Fotball, ordfører Bjørn Ole Gleditsch og Fjordfesten-arrangør Hanne Børresen takket gladelig ja da vi inviterte dem til debatt om dette viktige temaet; som Fon uttalte er dette noe av det som kan gjøre Sandefjord til et enda bedre sted å bo!

Debatten kunne trolig pågått fremdeles, men kort fortalt må vi presisere at vi har veldig mye å glede oss over i Sandefjord. Blant annet et rikt og voksende kulturtilbud! Det er nok riktig at den største utfordringen for alle byens små og store arrangører, ikke er sofaen – som man gjerne pekte på før – men folks tid; det er mye vi skal rekke! SF-leder Bugge Pettersen innrømmet blant annet det er krevende å skape entusiasme rundt klubben, men viste til at dette er noe som må skje over flere år med positive resultater og iherdig innsats – slik man har sett også i andre byer.

Børresen sitter i den andre enden av skalaen; 10.000 sandefjordinger strømmer til Fjordfesten hvert år. Hun etterlyste imidlertid en noe annerledes inngang på medienes dekning fra tid til annen; det hadde vært ønskelig å skape engasjement først – før de kritiske brillene og overskriftene ble funnet frem.

Det er i det hele tatt mange som har meninger om Sandefjords Blad. En lokalavis har et samfunnsansvar for å bidra til positivitet og patriotisme, men som Ulrichsen sier er de også nødt til å prioritere saker som blir lest.

Sandefjords Blad er en av abonnements- og opplagsvinnerne i Amedia-systemet, og det er supert å høre at næringslivsstoff er populært blant leserne. Og redaktøren ga nok mange noe å tenke på; hvilken bedriftsleder vil ha varer i hylla som ingen vil kjøpe?

Ordføreren har som kjent lang fartstid i dette gamet, og han poengterte også hvor mye bra som foregår i Sandefjord.

– Sandefjordingene er både positive og patriotiske, men alle har et ansvar for å bygge byen sammen og gjøre den så bra som mulig, sa Gleditsch under debatten.

Gleditsch antydet at han har merket en endring i mediedekningen, blant annet når det gjelder valg av overskrifter og det at enkeltstemmer får «ture frem som de vil». Redaktør Ulrichsen var ikke enig i alt her, men bemerket da at ordførerens meninger ble «notert».

Etter pausen var det Ingvild Borgen Gjerde fra DNB Markets sin tur. Den unge valuta- og renteanalytikeren imponerte med stor formidlerevne; selv komplekse forhold ble forståelige for oss vanlige, dødelige i salen. Hun greide også å forklare hvordan de store globale faktorene – som Brexit, handelskrig og geopolitisk uro – påvirker økonomien her hjemme. Veldig spennende innlegg om et tema mange er opptatt av, og du kan se presentasjonen i sin helhet HER.

Alt i alt ble dette en veldig hyggelig og nyttig frokostsamling, med mange blide og nysgjerrige SNF-ere. Takk til alle som startet dagen sammen med oss :-)

Mona, Marit, Benedicte og Henrik