Fullt hus på Torpkonferansen

300 deltakere fikk med seg foredrag, underholdning og nettverksbygging onsdag 9. oktober. Alt fra lærerike innlegg og elquiz til treretters middag og vakker musikk sto på menyen!

Den syvende utgaven av Torpkonferansen er historie, og dagen derpå sitter vi i SNF med en veldig god følelse. Vi legger ned mye tid på planlegging og forberedelser, og da er det veldig gøy med god påmelding og positive tilbakemeldinger!

Samtlige 300 plasser ble revet vekk; tusen takk til alle som deltok! En stor takk går også til våre medarrangører Allegro, Sparebank 1 BV, KPMG og Torp Sandefjord lufthavn for godt samarbeid og kreative bidrag.

Allegro spanderte vaffeler på alle konferansedeltakerne på en godt bemannet stand med «ganske flinke folk». Morsomt! Sparebank 1 BV hadde med seg en stakemaskin som skapte både latter og høy puls – særlig hos skiglade gutter/menn slo denne godt an  :-)

Deltakerne fikk være med på en full dag – fra lunsj til sen middag – med mye variert innhold. De kan lage mat på Park, og både lunsjen i starten, serveringen i pausen og middagen til slutt får svært gode karakterer i vår bok.

Den faglige delen var i Parksalen, og daglig leder Marit Sagen Gogstad i SNF åpnet det hele; blant annet med å fortelle om historien bak årets tema. Det var eiendomsutvikler Peter Groth som først introduserte oss for begrepet «Miks alt, alltid» – hans oppskrift på vellykket byutvikling – og noe vi har tatt med oss ved flere anledninger senere.

Vår konferansier var Nils-Ingar «Nilsi» Aadne, og andebusokningen gjorde en super jobb. Fin balanse mellom humor og seriøs oppfølging av foredragsholdere, samt morsom quiz og en impulsiv diktlesning som oppsummerte det hele til slutt. Vel blåst!

Første foredragsholder var Øystein Dørum fra NHO, som nok en gang tok turen til Sandefjord. Den dyktige sjeføkonomen beskrev tilstanden i AS Norge i lys av globale temaer som Brexit og handelskrig. Dørum evner å vise hva disse store internasjonale begivenhetene betyr for oss her hjemme; veldig interessant – og litt skremmende! Presentasjonen til Dørum er HER

Christian V. Dreyer er daglig leder i Eiendom Norge – bransjeorganisasjonen for norske meglerforetak – og gikk gjennom sitt syn på boligmarkedet regionalt og nasjonalt. Boligmarkedet er noe de aller fleste av oss har et forhold til, og selv om Dreyer hadde med seg mange grafer til Sandefjord, er vi sikre på at innlegget var nyttig for mange. Presentasjonen til Dreyer er HER

Paul Chaffey er statssekretær for digitaliseringsminister Nikolai Astrup, og den erfarne og dyktige politikeren presenterte hvordan myndighetene jobber med teknologi og innovasjon. Digitalisering foregår på mange områder rundt oss – vi møter det både privat og på jobb – og det var nyttig å lære hvordan det jobbes med dette temaet. Presentasjonen til Chaffey er HER.

Sofia Hussain er Chief Design Officer i Norselab, et Oslo-selskap som jobber med «meningsfulle teknologi-startups». Hussain har en imponerende CV, og snakket om brukeropplevelser, teknologi og innovasjon. Vellykkede bedrifter lager tjenester og produkter som forbrukeren vil ha – ikke hva bedriften selv har lyst til å lage! Presentasjonen til Hussain er HER.

Katinka Greve Leiner jobber i Ferd Sosiale Entreprenører, som investerer i bedrifter med såkalt «dobbel bunnlinje»; det er økonomisk bærekraftig og bidrar til å løse en sosial utfordring. På denne måten hjelper de mange med hull i CVen og kronglete historier ut i jobb, og det var veldig interessant å se de gode eksemplene. Presentasjonen til Greve Leiner er HER.

Nest siste foredrag var ved adm. direktør Louise Byg Kongsholm i danske Pej Gruppen. Trendeksperten er en svært dyktig formidler, og viste interessante, morsomme og gode poenger mange kan kjenne seg igjen i; der tid er viktigere enn penger, vi overlesses med informasjon, tanker og enormt mange beslutningsprosesser. Veldig underholdende! Presentasjonen til Byg Kongsholm er HER.

Strategidirektør Andreas Kollbye Aks fra Widerøe avsluttet det faglige programmet, med å ta oss gjennom flyselskapets 85 årige reise. Fremover vil fokus ligge på bærekraftige løsninger – og elfly er et av stikkordene. Veldig spennende! Widerøe hadde også med en gave; ny rute åpner fra Torp til Stockholm våren 2020. Det er bare å booke tur! (Vi har dessverre ikke anledning til å dele presentasjonen).

Med skrekkblandet fryd ble fire representanter fra samarbeidspartnerne kalt opp på scenen før vi gikk til aperitiff og middag. Elquizmaster «Nilsi» testet om Pia (Allegro), Frode (KPMG), Gisle (Torp SL) og Rune (Sparebank 1 BV) hadde fulgt med på foredragene, og feil svar betød et lite strømsjokk i armen. Morsomt!

Torpkonferansen er imidlertid mye mer enn mat og foredrag – det dreier seg like mye om mangfold og nettverksbygging. Deltakerne får input fra flere hold og knytte nye kontakter, her har Torpkonferansen en viktig rolle. Denne gangen fikk vi også lov til å benytte kunstforeningens lokaler; dermed fikk vi tatt ut MIKS ALT, ALLTID i praksis!

Takk for i år - vi gleder oss til Torpkonferansen 2020 :-)