Fra krabbegir til høysesong

SNF-gjengen er tilbake på kontoret etter en lang ferie. Med fulladede batterier har vi allerede rukket en tur til Arendal - og vi har flust av arrangementer på gang!

Juli er årets roligste periode i næringslivet, og da stenger vi i SNF butikken. Første uken i august gikk så turen fra stranda, hytta og bryggekanten tilbake til kontoret, og vi tok med oss både fulladede batterier og mange ideer etter lang tid uten mailer og møter.

Som i fjor startet vi rett på med et medlemsarrangement, og andre utgave av FjordBizz ble en hyggelig samling med cirka 75 SNF-ere og bedre halvdeler på festivalvorspiel hos Fjordfolk. For et fint sted!

Gode foredrag, ølsmaking og hyggelig mingling, samt ikke minst en helt unik trompet-quiz med Geir Ellefsen, sto på programmet før turen gikk videre. Stor takk til Vestfold Maritime som raust nok tok turen fra Melsomvik for å frakte oss over havnebassenget til Badeparken - mange skulle nok ønske at båtturen var enda lenger i det fine været :-)

Neste SNF-arrangement foregår for øvrig også på vannet; 27. august blir det frokostmøte på Color Hybrid. Det er tydeligvis mange som vil ha en titt på det nye skipet, for taket på 250 påmeldte er allerede nådd.

Du finner informasjon om alle SNF-arrangementene på våre websider.

Det er imidlertid en annen sjøfarts- og kystby som har opptatt oss mest de første to ukene etter ferien. Onsdag hadde vi for første gang et eget arrangement på Arendalsuka, og «Fra hvalfangst til datafangst» ble en stor suksess.

Sammen med Sandefjord kommune hadde vi regien på arrangementet, der formålet var å vise fram bredden i det lokale næringslivet. Tenk stort, tenk Sandefjord, sier vi, og vi hadde flere spennende medlemsbedrifter med oss.

* IT-sjef Sondre Andersen presenterte smartby-satsingen til Sandefjord kommune, der innbyggerappen og Norges smarteste gate var blant stikkordene.

* Espen Ranvik er CEO i IoT-bedriften GSGroup, og pekte blant annet på sporing av verdifulle gjenstander med bruk av sensorer og avansert teknologi.

* Gründer Steven Foss i Fosstech viste hvordan smellen i oljebransjen tvang selskapet til omstilling fra store havdyp til nye markeder som samferdsel.

* Stein Kjølberg viste fram Jotuns teknologireise ifm. innhenting av data samt produkt- og teknologiutvikling innen skipsfart.

* Frank Nordby er adm. direktør i Volmax, og fortalte hvordan lastebilforhandleren bruker teknologi og data til å gjøre transportører mer lønnsomme.

* Anniken Fjeldberg fra co-workingspacet 657 Oslo var vår ordstyrer, og hun gjorde en super jobb med å holde den røde tråden gjennom programmet. Takk!

Vi var veldig spente på deltakelsen i forkant, og gleden var derfor stor da lokalet ble så godt som smekk fullt. Veldig gøy! Ellers er Arendalsuka et sirkus med enorme mengder mennesker og arrangementer, og det var både hyggelig og nyttig å treffe medlemmer, politikere og andre interessante mennesker der nede.

Med arrangementet på Arendalsuka i boks, gyver vi løs på planlegging av kommende SNF-arrangementer og -aktiviteter. Men først er det fredag og et par dager fri - god helg!

Mona, Marit, Benedicte og Henrik