• - Med mennesket i sentrum

• Olivenlunden 1830 er en gastronomisk spesialforretning for olivenolje, balsamico og kulinariske produkter fra Middelhavet.

• Vi er en ledende leverandør av tankløsninger for sikker lagring og transport av olje, drivstoff og kjemikalier.

Les magasinet vårt!

Mens vi venter på Krakow...

Nytt magasin, nye lokaler, nye arrangementer og nye reiseplaner; vi har ingen problemer med å fylle dagene denne høsten.

Forsiktig optimisme til frokost

Over 150 SNF-ere fikk med seg «nye» Øystein Dørums oppsummering om norsk økonomi på vårt frokostmøte 19. oktober.

– Vi har noen faste høsttegn, begynte sjeføkonomen fra NHO da han inntok scenen.
– Løvet faller og dagene blir kortere. Og så kommer den bekymrede økonomen på besøk.
Tradisjonen tro holdt Øystein Dørum foredrag på et av våre høstlige frokostmøter, og som vanlig var oppmøtet godt. 165 påmeldte og vel 150 deltakere er veldig bra.
Så er da også temaet interessant og aktuelt for de fleste!
Dørum har byttet jobb siden sist, fra DNB til NHO, og er følgelig litt mer politisk enn før. Ellers ligner budskapet fra nye Dørum veldig på «forgjengeren», og det er en fornøyelse å se og høre han ta for seg det store og krevende makrobildet på en lettfattelig måte.

Dørums presentasjon kan for øvrig lastes ned HER.

Den røde tråden i Dørums gjennomgang var; «Krisen er avverget – hva nå?».
Oljesmellen har hatt store konsekvenser, særlig på Vestlandet, men flere støtdempere og oppsving på andre områder gjør at fremtiden ser lys ut.
– Utsiktene er til og med mer positive enn vi har forventet tidligere, kommenterte han.
Det samme gjelder i landene rundt oss. Mange land henter seg nå inn og leverer positive veksttall igjen etter en utfordrende periode.
– De fleste ligger imidlertid på lavere nivåer enn tidligere, for eksempel når det gjelder BNP-utvikling. Så dette er ikke akkurat noen festtale, poengterte Dørum.

Ifølge sjeføkonomen står AS Norge nå overfor store utfordringer:
1)   Vi må skape mange nye jobber, for å kompensere for bortfallet fra oljesmellen og med tanke på eldrebølgen.
2)   Mange, særlig unge menn, havner utenfor arbeidslivet. Dette MÅ håndteres.
3)   Mange innvandrere blir ikke integrert godt nok i Norge, særlig mtp jobbsituasjon.
4)   Greier vi å henge med i utviklingen når det kommer til digitalisering/robotifisering?
– Slik vi ser det ligger imidlertid Norge godt an til å takle de omstillingene vi står overfor, oppsummerte Dørum.

Vi må rette en stor takk til dagens vertskap Carlsen Fritzøe, som spanderte den flotte frokost på Torp konferansesenter. Supert at et så stort og anerkjent selskap – som attpåtil har rukket å bli godt over 100 år – har hovedkontor i Sandefjord!
Vi fikk også med oss en liten appell fra noen andre som tenker stort, nemlig Sandefjord Sykleklubb som skal arrangere norgesmesterskap på to hjul i St. Hans-uka 2018.
Marit innledet som vanlig med noen ord om noe av det som rører seg hos oss, og til sist, men ikke minst så handlet dagen i dag om frieri til det lokale næringslivet.

Stor takk til gjengen som stilte opp på ringedugnad for årets TV-aksjon. Den går i år til inntekt for Unicefs arbeid for år årets TV-aksjonre norgesmesteet. Takk til gjengen som stilte opp på ringedugnad til inntekt for barn i krigsrammede områder, og vi oppfordrer medlemsbedrifter og alle andre til å gi så det svir!

Det kan du blant annet gjøre på www.giverstafett.no :-)

Les magasinet vårt!

Mens vi venter på Krakow...

Schibsted Buskerud/Vestfold