Nå skal det himmelsprettes

På god vei inn i nok en mai-langhelg, passer det fint å oppsummere de siste dagene og ukene – som har flydd av gårde.

Mai er deilig – med vår, røde dager og langhelger. Men mai er også hektisk – og vi har ikke ligget på latsiden de siste ukene. Vi har til og med rukket en foto-shoot i regnet med Heidi Marie fra vår medlemsbedrift Heimar Design – godt vi har flinke medlemmer til å gjøre sånt!
En gang i halvåret besøker næringsforeningene i fylket Vestfold-benken på Stortinget, og denne gangen var listen over temaer lang og god.
Intercity, USN (Campus Bakkenteigen), relasjonene til Telemark, næringslivsfokus i valgkampen, Torp Sandefjord lufthavn, sukkeravgift og bompenger var noen av punktene under Oslo-besøket tidlig i mai.

Vi har vært i Oslo på en annen måte også; i tre uker etter påske rullet vår andre busskampanje på Oslo-bussene. Denne gangen med budskapet «Slik ser 5 mill. ut i Sandefjord», underforstått; her får man mye bolig for pengene.
Boligpriser opptar mange, og kampanjen har gitt både supre trafikktall til websiden vår og mye positiv oppmerksomhet. Gøy!
Fersk statistikk fra SSB forteller imidlertid at netto innflytning til Sandefjord var -111 personer i første kvartal 2019, og det var ikke like morsomt. Vi klør oss i hodet over disse tallene. Alle signaler taler på det motsatte; mange vil til og flytter til Sandefjord.
Faktum er imidlertid at nesten 300 personer utvandret fra Sandefjord i den perioden (altså; flyttet utenlands) - av en eller annen grunn - mens innenlands tilflytting er like positiv som før. Med normal utvandring ville Sandefjord gjort det skarpt på statistikken (som alltid), så her leter vi etter gode forklaringer.

Enkelte i SNF-admin har blikket rettet mot lørdagens Champions Leage-finale - ellers legger vi små og store planer både på kort og lang sikt; sommerfest (påmeldingsfristen er allerede førstkommende mandag og SNF er meget godt representert), frokostmøter, Torpkonferansen (her kommer det noen nye innslag – følg med!), Smak av sommer, fagsamling og FjordBizz er bare noen av SNF-samlingene som finner sted fremover, og du holder deg oppdatert på kalenderen vår ved å klikke HER.
Vi har rukket diverse møter og andre arrangementer, både på Gründeriet og eksternt, med medlemmene våre og andre samarbeidspartnere.
Her «hjemme» har vår nye kollega Benedicte stupt ut i jobben som daglig leder for Gründeriet, og det er gøy å se hvor mye hun har fått til på kort tid. Det blir stadig færre tomme plasser og høyere aktivitet - og i tillegg merker vi andre at det er utrolig positivt med nytt blod og friske tanker inn i administrasjonen!

Men nå skal vi skru på «out of office»-n og senke skuldrene. I en næringsforening har man selvsagt næringsvettet i orden, så denne langhelgen skal vi kose oss. SNF-admin skal tilbringe Himmelsprett-helgen på så forskjellige steder som Sørlandet, Spania, Færøyene og Sandefjord. Ikke verst!

God langhelg – fra Mona, Benedicte, Marit og Henrik :-)