Snorklipping og store blå tanker i Sandefjord!

Etter flere uker med fokus på oppussingen av «Gründeriet 2.0», ble alt satt i perspektiv da skyskraperen «Store blå» ble meldt til Sandefjord!

På vei inn i vinterferien, kan vi i SNF se tilbake på noen utrolig spennende uker. Siden sist har vi hatt Hjem til jul (les mer HER) og julefrokost, vært på julebord og alt som hører med – raskt etterfulgt av en frisk start på 2019.
Oppussingen og utvidelsen av Gründeriet har naturlig nok fått mye fokus. Det har blitt virkelig bra – og mange har stått på for at det skulle bli sånn.
Gode samarbeidspartnere har bidratt stort, og en ekstra blomst går til byggmester Terje Christensen i Bobygg og Svein Tore Hedberg i Fjorden Elektro. Tusen takk!
7. februar var det nyåpning (vi har lagt ut flere bilder HER), og det ble en fin seanse med mye folk, god bløtkake og hyggelige taler.

Før det arrangerte vi årets to første frokostmøter; det ene sammen med Sandefjord kommune på Hjertnes (les referatet HER) og det andre på SVGS i forbindelse med internmessen til Ungdomsbedriftene (oppsummeringen finner du HER).
Mellom slagene legger vi Tenk stort-planer på harde livet (følg med for nye bussplakater og andre krumspring), forbereder nytt magasin (neste iSandefjord gis ut palmelørdag 13. april), planlegger arrangementer både om kort og lang tid, avslutter regnskapet og gjør klart for generalforsamling 13. mars (meld deg på årets hyggeligste torskemiddag HER) og ikke minst; vi har møter med så mange medlemmer som mulig. De er jo de viktigste for oss!

Vi har levert vår høringsuttalelse til Bane NOR (klikk deg til vår Dropbox-side og les den HER), og vi venter i spenning på å følge dette arbeidet fremover.
Videre har Marit sammen med næringssjef Jan Erik Hvidsten tatt seg av prosessen med å skaffe en daglig leder til Gründeriet. Over 40 personer søkte, tre svært gode kandidater gikk til finalerunden og en av dem vil få et tilbud en av de aller første dagene.
Det blir stor stas å få vedkommende ombord!
Henrik har vært i Stavanger for å snakke om Tenk stort-prosjektet og Marit har vært i Luleå med en Vestfold- og Telemark-delegasjon for å lære om datasentre. Svenskene delte villig, og en slik etablering kan virkelig gi synergier – man må bare ville det nok!

Apropos etableringer; den største tanken i 2019 kom trolig allerede i februar, da bypatrioten Anita Krohn Traaseth tok til orde for at Sandefjord må jobbe for å få Verdenshavenes hovedkvarter og skyskraperen «Store blå» hit.
Politikerne i Bærum kommune vender etter alt å dømme tommelen ned til dette, og vi er helt enige med eks-Innovasjon Norge-lederen; nå må vi gå all-in og vise Kjell Inge Røkke at Sandefjord er den beste havnen han kan få. Det kan gi ringvirkninger vi aldri har sett maken til, og vi gleder oss stort.
Realistisk eller ikke; dette må vi gjøre alt vi kan for å få hit!

Bilde fra Gründeriet: Jon Andersen, Fogra
Mulighetsskisse av nye Sandefjord stasjon: Bane NOR